Branchedirektør frygter ”tudetosset” afgift

INTERVIEW: Flybranchen vonder sig ved snakken om at indføre danske afgifter på flyrejser. Det er uklogt, men insisterer politikerne, så lad det blive en afgift på CO2, lyder det fra DI-direktør Michael Svane.

Branchedirektør for DI Transport, Michael Svane, foretrækker nødtvunget en afgift på flys CO2-udledning fremfor en passagerafgift.
Branchedirektør for DI Transport, Michael Svane, foretrækker nødtvunget en afgift på flys CO2-udledning fremfor en passagerafgift.Foto: DI
Kim Rosenkilde

De kommende finanslovsforhandlinger vil blive fulgt ekstra tæt af den danske luftfartsbranche.

Onsdag benyttede Radikale deres sommergruppemøde i Nyborg til at diskutere indførelse af en afgift på al flytrafik, der letter fra Danmark.

Målet er på en og samme tid at gavne klimaet ved at reducere antallet af rejser og samtidig sikre finansiering til nogle af partiets mærkesager. Og mens Socialdemokratiet og de øvrige partier i rød blok varmer op til de kommende forhandlinger, så bider man negle i luftfartens brancheorganisation Dansk Luftfart.

Her er branchedirektør Michael Svane langt fra begejstret for tanken om flyafgifter.

”Vi er selv optaget af, at der skal ske noget med branchens klimapåvirkning. Men vi mener ikke, at en ensidig dansk forureningsafgift er et effektivt eller klogt redskab. Skal man endelig den vej, bør det som minimum ske på EU-niveau,” siger Michael Svane.

Heller afgift på CO2 end på passagerer
Og han bliver endnu mere bekymret ved tanken om, at flyafgifter indgår i det store fordelingspolitiske spil ved finanslovsbordet. For vil Radikale så fortsat holde fast i deres oprindelige idé om at tilbageføre en stor del af provenuet fra en ny afgift til at understøtte en grøn omstilling af flytransporten?

Eller vil man falde for fristelsen til at bruge pengene på andre formål?

”Det er bekymrende, at man nu lancerer det her som en finansieringskilde i forbindelse med en finanslov,” siger Michael Svane.

Skal han finde en smule trøst på sine medlemmers vegne, så er det, at Radikales forslag til en flyafgift er en forureningsafgift rettet mod CO2-udledning, og ikke en passagerafgift afkoblet fra flyenes energiforbrug og udledning.

0:000:00