Brintbranchen: Grøn strøm er langt bedre end afgifter

DEBAT: Vi kommer ikke udenom, at den stigende rejselyst sker på bekostning af klimaet. Derfor er det et skridt i den rigtige retning, at SAS i stigende grad vil satse på elektrofuels, skriver Tejs Laustsen.

Af Tejs Laustsen Jensen
Direktør i Brintbranchen

Klimapolitik er blevet en folkesag, og bæredygtighed er det nye sort. Langt de fleste vil gerne yde deres bidrag til at passe bedre på planeten.

Der er dog områder, der er særligt vanskelige at handle på, hvis klimahensynet skal balancere med den moderne verdens nødvendigheder. Her er transportområdet en svær nød at knække – luftfarten i særdeleshed, og branchen har ikke været firstmovers.

Derfor er det positivt, at SAS med dette udspil tager aktivt stilling til deres og branchens ejerskab i klimaproblematikken. For flytrafikkens klimabelastning skal adresseres og begrænses, men hvordan?

Fra tid til anden blusser diskussionen om betragtelige afgifter på flyrejser op i den offentlige debat. Det kan muligvis begrænse antallet af flyveture, men hvad det tjener ind på klimakontoen, kan mistes på vækstkarrusellen. 

Rekordstore rekorder
2018 blev rekordernes år. Lufthavnene i København, Aarhus og Aalborg satte den ene passagerrekord efter den anden, og det samme gjorde sig gældende for SAS: Over 30 millioner passagerer valgte at rejse med Skandinaviens største flyselskab.

Den store rejselyst er positiv i den forstand, at det betyder vækst, arbejdspladser og en cementering af Danmark på verdenskortet. Men man kommer ikke udenom, at der vækstes på bekostning af klimaet.

Løsningen ligger dog ikke i eksempelvis via afgifter at rykke flyvninger fra SAS til for eksempel Golf-baserede selskaber, der ikke udviser noget nævneværdigt klimaansvar. I stedet skal vi erstatte det fossile brændstof med brændstof lavet på grøn strøm.

SAS lægger i deres udspil op til en øget brug af biofuels, hvilket vidner om ambitioner, men mængden af bioressourcer er begrænset. Skal flyvningerne dekarboniseres, skal vi derimod satse massivt på udviklingen af elektrofuels.

Ren luft under vingerne
I de kommende år vokser mængden af vindkraft betydeligt, og vi kan anvende strømmen fra møllerne andre steder end i det almindelige elnet. Ved at betragte strømmen som et råstof og bruge den til at producere brint – og herefter blande brinten med CO2 – kan vi producere såkaldte elektrofuels. Brændstoffer, der er, som vi kender dem, bare CO2-neutrale og altså har deres energiindhold fra vindmøller.

Teknologisk er der ikke tale om ukendte eller umulige processer. Men omkostningerne er p.t. større end ved fossilt flybrændstof. Omvendt er mulighederne også større. Både for at løse en af de mest betydelige klimaudfordringer på transportområdet og for at udnytte Danmarks voksende mængder af vindenergi.

Læs også: Brintbranchen: Flyet skal lades med el − for klimaets skyld

På meget blæsende dage produceres der mere vindenergi, end elnettet kan kapere, og ofte eksporteres den overskydende energi meget billigt. Bruges denne overskudsstrøm til at producere brint, kan den bruges i produktionen af elektrofuels, hvis markedsværdi er langt højere end den rene strøm. Det giver mening – både i forhold til fornuft og forretning.

Derfor er det glimrende, at SAS går aktivt ind i kampen for de grønne brændstoffer. Hvis branchen går forrest, følger industri og erhvervsliv efter. Hvis vi i Danmark formår at indtage førerpositionen på området, kan det betyde nye eksporteventyr i stil med vindmøllerne.

Branchen behøver politisk opbakning
Det kræver dog, at vi handler nu. Flere bør følge i SAS’ fodspor, og påtage sig ansvaret for at gøre deres bidrag til omstillingen af flytrafikken.

Men branchen kan ikke gøre det alene. Det kræver en stærk og ambitiøs politisk indsats at få skabt de rammer, som muliggør produktionen af elektrofuels på en skala, hvor det for alvor får en betydning.

SAS’s udmelding bør være det startskud, der vækker Christiansborg og får sat omstillingen af flysektoren i gang – til gavn for klimaet, branchen og dansk erhvervsliv.

Forrige artikel Dansk Luftfart: Al indenrigsflyvning skal klimakompenseres i 2020 Dansk Luftfart: Al indenrigsflyvning skal klimakompenseres i 2020 Næste artikel Aktører bag borgerforslaget: Derfor skal Danmark have en ny klimalov Aktører bag borgerforslaget: Derfor skal Danmark have en ny klimalov
Blå partier efterlyser regeringsudspil til klimalov

Blå partier efterlyser regeringsudspil til klimalov

KLIMALOV: Både Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti forventer et udspil fra regeringen, inden forhandlingerne om en ny klimalov starter senere på måneden. De tre blå partier kræver, regeringen åbner op for, hvordan den vil nå klimamålet.