Cepos: DI-forslag viser en dyr vej til CO2-mål

Det bliver meget dyrere for det danske samfund at nå klimamålet i 2030, hvis en kommende CO2-afgift sættes for lavt, viser ny analyse fra Cepos af erhvervsorganisationers klimaudspil. Vismand og Concito bakker op.

Skal en kommende CO2-afgift sættes for at nå klimamålet billigst muligt, eller skal niveauet sættes lavere for at skåne danske produktionsvirksomheder? At nå klimamålet med utilstrækkelig CO2-afgift og tilskud er meget dyrere, vurderer Cepos i ny analyse.
Skal en kommende CO2-afgift sættes for at nå klimamålet billigst muligt, eller skal niveauet sættes lavere for at skåne danske produktionsvirksomheder? At nå klimamålet med utilstrækkelig CO2-afgift og tilskud er meget dyrere, vurderer Cepos i ny analyse.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Vil politikerne nå klimamålet om 70 procent reduktion af drivhusgasserne i 2030 på den billigste måde, så skal de lade det ske ved en ensartet CO2-afgift.

Men CO2-afgiften kan nemt sættes for lavt, viser en ny analyse fra Cepos.

Heri har den borgerlige tænketank set nærmere på klimaudspil fra Dansk Industri og Dansk Erhverv, og analysen viser, at det bliver dyrere for det danske samfund, hvis man ikke baserer den grønne omstilling efter en omkostningseffektiv CO2-afgift.

Med klimabriller vil det være langt bedre med en høj ensartet CO2-afgift, hvor regeringen så forhandler nogle undtagelser, for de enkelte virksomheder, der bliver for hårdt ramt, end en afgift, der bliver for lavt sat for alle for at tage hensyn til nogle få.

Torsten Hasforth
Seniorøkonom i Concito

”Erhvervsorganisationerne foreslår at forhøje CO2-afgiften, men det er ikke helt nok til at nå målet. I stedet må man supplere med ikke-omkostningseffektive midler som subsidier og regulering, og det ender med at koste os ekstra,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i Cepos.

Særligt DI’s forslag vil koste ekstra, viser analysen, der kommer få uger inden en ekspertgruppe med tidligere overvismand Michael Svarer i spidsen, kommer med anbefalinger til en grøn skattereform til regeringen.

Kernen i DI’s model er at hæve den eksisterende CO2-afgift fra 180 kroner, så den svarer til EU’s CO2-kvotepris, der forventes at stige til 600 kroner per ton CO2 i 2030, men holde landbruget afgiftsfri. Dansk Erhverv foreslår en generel pris på 1000 kroner som med tiden også udvides til landbruget.

Ifølge Cepos-analysen har begge forslag en for lav CO2-afgift til at nå klimamålet, som derfor skal nås med yderligere tilskud og andre politiske tiltag – DI’s forslag er dog længst fra og vil derfor øge de samfundsøkonomiske omkostninger med omkring 80 procent, vurderer Cepos.

Dansk Erhvervs model vil ifølge analysen øge omkostningerne med omkring 30 procent sammenlignet med at lade en tilstrækkelig høj CO2-afgift sikre klimamålet.

”Hvis man blander afgifter og subsider, så får man groft sagt også et blandet resultat med hensyn til samfundsøkonomi. Jo mere vægt på afgift, desto bedre,” siger Otto Brøns-Petersen.

0:000:00