Cepos: Grøn omstilling af bilparken kan blive voldsomt dyr

AFGIFTER: Det vil koste dyrt på den private velfærdskonto, hvis man vil bruge afgifter til at få bilkøbere væk fra benzinbiler og over i elbiler. Omvendt giver lavere bilafgifter store gevinster, vurderer Cepos på baggrund af ny analyse.

Det danske samfund taber ifølge Cepos milliarder af kroner på, at bilejere på grund af høj registreringsafgift må nøjes med mindre og billigere biler, end de ellers kunne have ønsket sig.
Det danske samfund taber ifølge Cepos milliarder af kroner på, at bilejere på grund af høj registreringsafgift må nøjes med mindre og billigere biler, end de ellers kunne have ønsket sig.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Mange danske bilejere kigger misundeligt på medtrafikanterne på de svenske og tyske motorveje, som ofte har råd til større biler, fordi de ikke skal betale så meget i afgift som i Danmark.

De danske bilafgifter er da også høje i en international sammenhæng. Alt for høje, hvis man spørger den liberale tænketank Cepos, som med en ny analyse forsøger at sætte beløb på, hvad de høje afgifter koster forbrugerne i tabt ’velfærd’.

Og det er ikke så lidt. Med afsæt i forbrugernes adfærd i kølvandet på to af de seneste års nedsættelser af registreringsafgiften på biler når Cepos frem til, at den private gevinst ved gevinst ved nedsættelsen af den progressive registreringsafgift i 2015 lyder på op mod 2,7 milliarder kroner.

”Det er en velfærdsgevinst, som man opnår i form af nogle privatøkonomiske gevinster, hvor forbrugeren får mulighed for at komme tættere på at eje den bil, de rent faktisk gerne vil have,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef ved Cepos.

Forbrugeren får mulighed for at komme tættere på at eje den bil, de rent faktisk gerne vil have.

Otto Brøns-Petersen
Analysechef i Cepos

Hæver man registreringsafgiften, vil fortegnet til gengæld skifte, så gevinsten vil blive til et tilsvarende tab, lyder ræsonnementet fra Cepos.

Begrænset kapitaltab
Cepos' opgørelse er baseret på registerdata for den enkelte husholdnings forbrugsvalg, når det kommer til biler.

Og bundlinjen bliver da også noget, der ligner tre gange så høj som det, Skatteministeriet nåede frem til, da afgiftslempelsen i 2015 blev behandlet i Folketinget. Samtidig når Cepos frem til, at de lavere bilpriser kun har haft begrænset betydning for brugtbilspriserne og dermed bilejernes kapitaltab.

”På lang sigt er der en økonomisk gevinst ved lavere afgifter, fordi nye biler bliver billigere, og samtidig så vil bilejere risikere et kapitaltab her og nu. Men de tab er ikke så store, og de er størst for de højeste indkomster, som typisk har de dyreste biler,” siger Otto Brøns-Petersen.

Han peger samtidig på, at afgiftslempelsens værdi set i forhold til den enkelte husholdnings indtægtsniveau har været størst for husholdninger med de laveste indtægter og for husholdningerne i provinsen.

0:000:00