Danmark trækker klima-millioner tilbage efter omfattende korruption
KORRUPTION: Dansk udviklingsbistand skulle klimasikre vejnettet i Bangladesh og få lokale kvinder i arbejde. I stedet endte det nu lukkede projekt i "omfattende og gennemgribende korruption", viser en undersøgelse fra Udenrigsministeriet.
Anders Brønd Christensen
Debatredaktør og journalistBangladesh er et af de lande i verden, der bliver hårdest ramt af klimaforandringer, hvor oversvømmelser og stigende vandstande er blandt de største trusler.
Samtidig er landet plaget af udbredt fattigdom på trods af flotte vækstrater i de seneste år.
Derfor lignede det også et projekt, der lå lige til højrebenet, da Danida i 2016 investerede 85 millioner kroner i et nyt infrastrukturprojekt, der skulle klimasikre vejnettet i Bangladesh.
Ikke alene kunne man sørge for, at vejene var gearet til oversvømmelser, i takt med at klimaet blev mere ekstremt. Man kunne også samtidig skabe nye arbejdspladser, der kunne reducere fattigdommen blandt særligt sårbare grupper ved fortrinsvis at ansætte kvinder i byggeriet.
Men på trods af de gode intentioner er projektet kommet på afveje.
Det bekræfter en undersøgelse foretaget af den danske ambassade i Dhaka, der konkluderer, at det Danida-støttede klimatilpasningsprojekt CRRIP har været ramt af "omfattende og gennemgribende korruption" (se faktaboks).
I lande som Bangladesh og andre af verdens fattigste lande er korruption en del af virkeligheden.
Rasmus Stuhr Jakobsen
Generalsekretær, Care
Fordi korruptionen og uregelmæssighederne "stikker meget dybt", skriver Udenrigsministeriet videre, at det ikke har været realistisk at rehabilitere og fortsætte projektet. Derfor trækker Danida nu støtten til projektet, skriver Udenrigsministeriet i en orientering til udenrigsudvalget mandag.
Undersøgelseskomité på sagen
Projektet har været suspenderet siden marts i år som følge af mistanken om korruption.
I mellemtiden har ambassaden i Dhaka undersøgt anklagerne, og det er på den baggrund, at Udenrigsministeriet i en underretning, offentliggjort 2. oktober, skriver, at "vejbyggeriet var kilden til korruption og uregelmæssigheder i form af nepotisme, falsk afrapportering og boner, misbrug og involvering af entreprenører i konstruktionsarbejdet".