Danmarks Statistik: Næsten alle pendlere kan klare turen på arbejde i elbil

STATISTIK: Over 90 procent af danskerne kan dække pendlingsbehovet til arbejde med en elbil. For mere end 75 procent vil en moderne plugin-hybridbil række. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Der kan sagtens sættes strøm til pendlerlivet.

I hvert fald kan langt de fleste pendlere godt klare turen frem og tilbage til arbejdet med en elbil.

Det viser en ny analyse fra Danmarks Statistik.

Af den fremgår det, at 91 procent af pendlerne – lønmodtagere og selvstændige – i 2016 havde mindre end 100 kilometer til og fra arbejde.

”De kan alle dermed komme på arbejde og hjem igen uden opladning med en af dagens elbiler, der alle har en teoretisk rækkevidde på mere end 160 kilometer,” skriver Danmarks Statistik.

Dykkes der ned i tallene er det omkring 95 procent, der kan dække pendlingsbehovet med en elbil.

Flest i hovedstadsområdet
Af analysen fremgår det, at 77 procent af alle pendlerne har mindre end 50 kilometer til arbejde. For dem vil en plugin-hybridbil også række uden at bruge fossilt brændsel.

Ikke overraskende har over 95 procent af pendlerne i kommunerne i hovedstadsområdet mindre end 100 kilometer til arbejdet. Her bor 32 procent af landets pendlere.

De ydre kommuner på Sjælland og på Møn er der, hvor den største andel pendlere med længst til arbejdet bor. Her er det kun mellem 85-89 procent, der har mindre end 100 kilometer til og fra jobbet. Det er dog kun ni procent af landets pendlere, som bor her.

Neden for kan du se kort over, hvor lønmodtagere og selvstændige pendler kortest og længst til arbejde.

Forrige artikel Partier og ngo angriber regeringen: Millioner til klimapulje tages fra verdens fattigste Partier og ngo angriber regeringen: Millioner til klimapulje tages fra verdens fattigste Næste artikel Vestager presser tyskere til at åbne for dansk strøm Vestager presser tyskere til at åbne for dansk strøm
  • Anmeld

    Pelle Bournonville · Projektchef, Realdania

    Opfølgende spørgsmål

    Det er interessante tal. Er det mon også muligt at sige noget om arbejdsrelateret kørsel der ligger ud over selve pendlingen mellem bopæl og arbejde? Så altså hvor stor en andel af arbejdsrelateret kørsel - kundebesøg etc. - kan klares af en elbil? Vi hører nemlig ofte argumentet om at nok kan turen mellem job og bopæl klares - fordi de fleste bosætter sig i rimelig pendlingsafstand til arbejdet - men når jobbet indebærer kørsel rundt i landet så bliver elbilernes rækkevidde en udfordring fordi det ikke er givet besøgsadresserne har ladefaciliteter.