Debat

Dansk Energi: Årtiers politisk slingrekurs får elbilerne til at køre udenom Danmark

DEBAT: Klimaudfordringerne kræver, at vi forcerer udfasningen af olie og diesel fra vores biler og forbereder os på at tanke næsten alt, der bevæger sig, med el, skriver Lars Aagaard. 

Dansk Energi opfordrer til at etablere et klimateknologisk råd, der overvåger, om vi når de lovede reduktioner, ikke mindst i transporten, og scanner morgendagens teknologier, som kræver nye politiske tiltag. 
Dansk Energi opfordrer til at etablere et klimateknologisk råd, der overvåger, om vi når de lovede reduktioner, ikke mindst i transporten, og scanner morgendagens teknologier, som kræver nye politiske tiltag. Foto: Dansk Energi
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Aagaard
Administrerende direktør, Dansk Energi

Klimaudfordringen er vild – men heldigvis ikke umulig at løse. Nye teknologier pibler frem, og hvis vi får banet vejen for, at de kan udkonkurrere de gamle og sorte løsninger, har vi muligheden for at skabe en bedre fremtid for alle.

Men kun lommeuld kommer af sig selv. Både forbrugerne og politikerne skal hjælpe markedet på vej i klimakampen. Og lad os være ærlige: Det kommer til at koste os penge på den korte bane.

Regeringen har lovet at fremlægge sin klimaplan i løbet af efteråret. Vi venter stadig. Den opgave, Danmark står foran, er at reducere udledningen af drivhusgasser med 39 procent – sammenlignet med 2005 – frem mod 2030. Det skal ske i det, som teknisk kaldes ikke-kvotesektoren. Den omfatter udledning af CO2 fra alle de små forbrændingsmotorer i bilerne, de små olie- og gasovne, der varmer vores huse op, og så de drivhusgasser, der kommer fra vores landbrug.  

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Vi skal bremse udledningerne svarende til omkring tre års klimaforurening fra personbiler i Danmark. Det kræver, at vi forcerer udfasningen af olie og diesel fra vores biler og forbereder os på at tanke næsten alt, der bevæger sig, med el. Grønne gasser og bæredygtige biobrændsler kommer også til at spille en rolle.

Grøn transport til vands og til lands
Forudsætningerne for en grøn bilpark er tilstede. Der forskes i bedre batterier, og store amerikanske, japanske og tyske bilproducenter sprøjter de kommende år elbiler ud på markedet i højt tempo. Samtidig stiger hastigheden på opladning af elbiler kraftigt, og der findes flere ladepunkter til elbiler end tankstationer til benzin- og dieselslugere.

Både forbrugerne og politikerne skal hjælpe markedet på vej i klimakampen. Og lad os være ærlige: Det kommer til at koste os penge på den korte bane.

Lars Aagaard
Administrerende direktør, Dansk Energi

Men flere årtiers politisk slingrekurs uden en klar, langsigtet strategi gør, at elbilerne i dag kører uden om Danmark, mens blandt andre Norge og Sverige drøner derudaf. Heldigvis ser vi, at salget af elbiler så småt får fart på – godt hjulpet på vej af lave afgifter på elbiler. Men vi har behov for en mere ambitiøs indsats med langsigtede løsninger, som skaber ro om markedet for elbiler og sætter transporten i klimagear.

Det skal blandt andet ske ved at ændre afgiften på firmabiler, så det bliver billigere for en medarbejder at have en af slagsen. Siemens, Topdanmark og 12 andre virksomheder har allerede tilkendegivet, at de er klar til at investere i grønne biler til deres ansatte.

Derudover skal vi fastholde den nuværende registreringsafgift på elbiler i yderligere to år og sætte en slutdato for salg af diesel- og benzinbiler, der svarer til de mest ambitiøse mål sat i Europa. Og vi kunne snildt give elbilerne andre fordele: gratis eller billigere parkering, lov til at køre i busbaner og rabat på turen over Storebæltsbroen.

Vi bør gå efter, at alle bybusser skal være grønne i 2030, mens vi begynder at stille krav om grøn transport for færgefart, der modtager offentligt tilskud eller udbydes i offentlig regi.

Overvåg den teknologiske udvikling
Det er usikkert, hvordan teknologien og markedet udvikler sig frem mod 2030. En ny klimaftale skal derfor igangsætte de initiativer, der her og nu reducerer CO2 – og samtidig sikre, at vi planlægger den fremtidige indsats med øje for den teknologiske udvikling.

Det er fair nok, hvis regeringen ikke spiller ud med en helt detaljeret plan for de kommende ti års indsats. Til gengæld vil jeg gerne opfordre til at etablere et klimateknologisk råd, der overvåger, om vi når de lovede reduktioner, ikke mindst i transporten, og scanner morgendagens teknologier, som kræver nye politiske tiltag.

Klimaudfordringen er massiv. Der er ingen tid at spilde. Sæt fod til pedalen og træd på den grønne speeder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Aagaard Møller

Klima-, energi- og forsyningsminister (M)
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1994)

0:000:00