Debat

Dansk Erhverv: Strategi for offentlige indkøb er et klimapolitisk nybrud

DEBAT: Det er meget positivt, at regeringens strategi for offentlige indkøb har fokus på de internationale udledninger ved forbruget. Det bør udbredes til langt flere sektorer, skriver Ulrich Bang.

Regeringens nye strategi for grønne indkøb er et meget positivt nybrud for klimapolitikken, skriver Ulrich Bang.
Regeringens nye strategi for grønne indkøb er et meget positivt nybrud for klimapolitikken, skriver Ulrich Bang.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ulrich Bang
Klima- og energipolitisk chef, Dansk Erhverv

Klimabelastningen fra vores danske forbrug overgår langt de udledninger, som kommer fra industri, landbrug og transport i Danmark. Det skyldes, at en stor del af vores forbrug er baseret på import, og at en del af udledningerne slet ikke tælles med – for eksempel international luftfart og skibsfart.

Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling, så skal vi også se på vores forbrug. Vi skal med andre ord handle ægte grønt.

Der findes flere opgørelser af, hvad vores præcise klimabelastning er per dansker. Den grønne tænketank Concito har opgjort den til 19 tons CO2 per år. Ser man samlet på danskernes klimabelastning ud fra vores forbrug, så er den over det dobbelte af den klimabelastning, som sker i Danmark fra eksempelvis landbrug, transport, produktion mv.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

I regeringens nye strategi for grønne indkøb kan man også se, at den samlede klimabelastning af det offentlige indkøb opgøres til 12 millioner tons CO2 per år. Fire millioner tons ud af disse 12 millioner kommer fra fysiske udledninger i Danmark. Resten finder sted i andre dele af verden.

En enlig svale
Det understreger vigtigheden af, at der politisk kommer fokus på vores forbrug – offentligt og privat, hvis vi skal løse klimakrisen. Og vigtigheden af en langt større bevidsthed om, at vores klimabelastning ikke kun stammer fra de fysiske udledninger i Danmark.

I Dansk Erhverv foreslår vi, at regeringen som et første skridt sætter sig i førersædet sammen med erhvervslivet og udarbejder troværdige og relevante klimaaftryksdata for både food og nonfood.

Ulrich Bang
Klima- og energipolitisk chef, Dansk Erhverv

Her er regeringens nye strategi for grønne indkøb et meget positivt nybrud, og strategien er med rette blevet rost. Det er nemlig et klimapolitisk udspil, som har fokus på den reelle klimabelastning og ikke kun på de fysiske udledninger fra Danmark.

Om det bliver en enlig klimapolitisk svale, eller om det er en ny trend, får vi at se i den kommende klimapolitiske handlingsplan for landbruget. Her er det vigtigt både at have fokus på, hvordan vi kan gøre den danske indenlandske landbrugsproduktion mere klimavenlig, OG hvordan vi kan reducere klimabelastningen fra vores forbrug af fødevarer blandt andet ved ændrede kostvaner, markant mindre madspild og flere grønne varer i indkøbskurven.

Data for klimaaftryk
I Dansk Erhverv foreslår vi, at regeringen som et første skridt sætter sig i førersædet sammen med erhvervslivet og udarbejder troværdige og relevante klimaaftryksdata for både food og nonfood, og gør klimadata tilgængelige for alle, så der etableres et ensartet og retvisende grundlag for klimaaftryk og for beregning af virksomheders og myndigheders klimaregnskab. Ellers risikerer vi, at kunderne møder forskellige informationer og klimaoplysninger ved køledisken i supermarkedet.

Vi skal også have fokus på forbrug, når det handler om byggeri og klimabelastningen ved byggevarer. Det bør være centralt i den kommende strategi for bæredygtigt byggeri. Boligministeriet kunne her med fordel lade sig inspirere af Finansministeriets tilgang til klimabelastning i strategien for grønne indkøb.

Dernæst opfordrer vi regeringen til, i partnerskab med erhvervslivet, at tage fat i klimabelastningen fra tøj og tekstiler, hvor vi jo i Danmark har en stor erhvervsmæssig styrkeposition, og hvor klimabelastningen også finder sted uden for landets grænser.

Det klimapolitiske nybrud med et globalt blik på klimabelastningen tegner godt for klimaet, og det gør det endnu mere relevant for danske virksomheder og deres kunder. Ja, det er et afgørende element i at udnytte potentialet i den grønne omstilling og få alle danskerne med.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ulrich Bang

Underdirektør, Dansk Erhverv, markedschef for klima, energi og miljø, Dansk Erhverv, medlem, Rådet for Energieffektiv Omstilling, Klimarådets Dialogforum, rådgivningsgruppemedlem, KU Science
cand.techn.soc. (RUC 2000)

0:000:00