Debat

Danske vælgere efterlyser en ambitiøs energi- og klimapolitik

DEBAT: Ny meningsmåling viser, at et markant flertal af danskerne mener, at klima og energi skal højt op på dagsordenen i valgkampen, skriver dagens debattør Christian Ege.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Ege,
Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Danskerne har langtfra glemt klimaet og de udfordringer, vi står over for, og de mener, at regeringen i dag gør for lidt. Således siger et markant flertal på 88 procent, at den danske el- og varmeforsyning inden for de næste 25 år skal omstilles til 100 procent vedvarende energi.

Og et flertal på 67 procent mener, at Danmark skal gøre en langt større indsats for at nedbringe CO2-udslippet. 57 procent mener, at global opvarmning og Danmarks energipolitik bør være et af de fem vigtigste emner i en kommende folketingsvalgkamp.

Det er Epinion, der i slutningen af februar har lavet undersøgelsen om danskerne holdning til energi og klima for Det Økologiske Råd, WWF Verdensnaturfonden, Greenpeace, CARE og Vedvarende Energi. I alt har 1303 personer fordelt på hele landet svaret.

Vi har brug for en overordnet politisk udmelding om en grøn omstilling, der batter noget. Det handler om at bekæmpe klimaforandringer, men også om hvad vi skal leve af i fremtiden. Danske virksomheder har en unik position på green-tech området.

Massiv satsning på det vil sætte turbo på omlægningen til fremtidens fossilfrie samfund, samtidig med at vi skaber nye job. Undersøgelsen viser, at befolkningen prioriterer det højt, modsat toppolitikerne, hvor det ikke fylder meget i debatterne.

Energibesparelser
Energibesparelser i bygninger, både nybyggeri og renovering af gamle bygninger er centralt for at nå vores klimamål. Men der kræves stærkere tilskyndelser for at få fx danske boligejere til at energirenovere deres boliger, ligesom det offentlige også halter bagefter.

Fakta
HUSK!
Du kan også blande dig i debatten.
Skrive til Hjalte Kragesteen:
[email protected]

I Epinion-undersøgelsen svarer et flertal på 54 procent, at de ikke mener at regeringens målsætning om en besparelse på 4 procent af energiforbruget i 2020 er ambitiøst nok. Det Økologiske Råd har tidligere foreslået, at man kunne differentiere ejendomsskatten efter husets energistandard, og senest har Klimakommissionen foreslået en tvungen opsparingsordning til senere renovering for ejere af bygninger med dårlig energistandard.

Hidtil har regeringen stillet sig negativt over for begge dele, uden at sætte noget andet i stedet. Men et flertal af befolkningen ønsker altså, at regeringen kommer ud af starthullerne og foreslår noget, som faktisk vil virke.

Bompenge
Trafikken med biler og lastvogne stiger kraftigt, og den bidrager med en stor del af både CO2-udledninger og luftforureningen i de større byer - hvor Danmark overskrider EU's grænseværdi for kvælstofoxider. Problemet kan løses ved dels at sænke bilernes forurening, dels at begrænse antallet af biler i de største byer.

Det sidste kan ske ved at opkræve bompenge. Hidtil har regeringen afvist dette - og ud fra en centralistisk tankegang insisteret på, at København ikke selv må afgøre dette i en aftale med omegnskommunerne. Men befolkningen er faktisk villige til at betale for at køre ind i byen, eller lade bilen stå og tage cykel eller tog.

Massiv satsning på det vil sætte turbo på omlægningen til fremtidens fossilfrie samfund, samtidig med at vi skaber nye job. Undersøgelsen viser, at befolkningen prioriterer det højt, modsat toppolitikerne, hvor det ikke fylder meget i debatterne.

Christian Ege
Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

64 procent af de adspurgte ønskede, at København skal have lov til at opkræve såkaldte "bompenge" - eller trængselsafgifter, hvis indtægterne går til at forbedre den kollektive trafik. Det bør få regeringen til at ændre kurs.

Elbiler
Partikelfiltre, kørselsafgifter og bompenge kan reducere CO2 og luftforurening her og nu. På længere sigt skal vi også erstatte benzin og diesel med elbiler. Også det bakker danskerne op om. 53 procent af danskerne svarede, at elbilerne skal udgøre mindst 10 procent af bilparken i 2020.

Det vil kræve en langt mere aktiv indsats fra regeringen. Man skal forlænge perioden, hvor nye elbilejere fritages for at betale registreringsafgift - nu er det frem til 2015. Den offentlige sektor skal gå i spidsen med anskaffelse af elbiler i deres egen bilpark og ved at stille krav i udbud af kørselsopgaver.

Samtidig mangler politikerne at beslutte en afgiftslempelse for plug-in hybridbiler - dem, der kan oplades, men også har en benzin- eller dieselmotor til de lange ture.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Ege

Seniorkonsulent, Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske Råd), medlem af SF’s landsledelse og af Det Miljøøkonomiske Råd
cand.tech.soc. (RUC 1979)

0:000:00