Debat

Bilimportører: Vi skal have en ny, grøn bilbeskatning

DEBAT: Registreringsafgiften og det nuværende afgiftssystem er forældet. I stedet skal vi indføre en teknisk afgift, der blandt andet beskatter bilen i forhold til, hvor meget CO2 den udleder, skriver administrerende direktør i De Danske Bilimportører. 

Vi mener, at vi skal indføre en teknisk afgift, der blandt andet beskatter bilen i forhold til, hvor meget CO2 den udleder, skriver Mads Rørvig.   
Vi mener, at vi skal indføre en teknisk afgift, der blandt andet beskatter bilen i forhold til, hvor meget CO2 den udleder, skriver Mads Rørvig.   Foto: FDM
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mads Rørvig
Adm. direktør, De Danske Bilimportører

Danmark er et foregangsland for grøn omstilling, og hos De Danske Bilimportører støtter vi regeringens klimaambitioner om 70 procent CO2-reduktion i 2030.

Men når det gælder bilbeskatning, halter Danmark desværre bagefter. Vi mener, det er på tide, at regeringen træffer en række modige – og rettidige – beslutninger, der indretter bilafgifterne efter nutidens udfordringer.

Det nuværende værdibaserede afgiftssystem bør derfor skrottes, og i stedet skal der indføres en grøn og retfærdig bilbeskatning.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

I år er det 95 år siden, at registreringsafgiften og det nuværende afgiftssystem blev indført i Danmark.

Lige siden systemet blev indført, er biler blevet beskattet på baggrund af bilens pris ved indregistrering. Sagt med andre ord; så stammer systemet fra en tid, hvor vi bekymrede os mere om valutareserven og betalingsbalancen end klima, miljø og trafiksikkerhed.

Det nuværende værdibaserede afgiftssystem bør derfor skrottes, og i stedet skal der indføres en grøn og retfærdig bilbeskatning.  

Mads Rørvig
Adm. direktør, De Danske Bilimportører

Derfor mener vi, at vi skal indføre en teknisk afgift, der blandt andet beskatter bilen i forhold til, hvor meget CO2 den udleder.

Giv den grønne omstilling et skub med en teknisk baseret afgift
En teknisk baseret bilafgift vil tilgodese biler med den nyeste teknologi inden for miljø og trafiksikkerhed, og samtidig gøre elbiler, brintbiler og plug-in hybridbiler til en del af bilbeskatningen på en mere integreret og hensigtsmæssig måde, end tilfældet er med det nuværende system.

Det er ligeledes værd at bemærke, at elbiler står til at blive markant dyrere ved årsskiftet, der er således brug for politisk handling nu, hvis den positive grønne udvikling skal fortsætte.

Beregninger fra Dansk Industri viser, at hvis vi permanent fjerner registreringsafgiften på el- og lavemissionsbiler og i stedet indfører en teknisk beskatning baseret på bilens vægt og energieffektivitet, vil vi kunne sikre minimum en halv million nul- og lavemissionsbiler på vejene, samt en markedsandel fra de selvsamme teknologier på cirka to tredjedele af nyvognssalget i 2030.

Udligne hullet mellem leasing og privatkøb
Udover, at en teknisk baseret afgift vil skabe incitament til at købe nye, grønne og sikre biler, så vil den også skabe mere balance mellem leasing og køb af biler.

I og med, at bilafgiften i dag primært er baseret på bilens pris, og at den oftest betales for en tidsbegrænset periode, er det i øjeblikket sådan, at fordelene ved at lease stiger i takt med bilens pris – jo dyrere bil, jo større fordel ved at lease.

Det betyder, at andelen af leasede biler i en række kommuner i Nordsjælland ligger godt over gennemsnittet for resten af Danmark.

Hvis det fortsat er forbeholdt leasingselskaber at betale afgiften for en tidsbegrænset periode, vil det skabe grobund for, at flådekøbere af biler kommer til at have en uforholdsmæssig fordel i forhold til private købere.

Vi mener, det er grundlæggende forkert, at der er afgiftsmæssig stor forskel på den afgift, der skal betales på identiske biler, afhængig af om de indregistreres til køb af en privat person eller af et leasingfirma.

Leasingselskaber har nemlig yderligere den fordel, at de typisk får bilerne til en lavere pris og med det nuværende værdibaserede afgiftssystem får de faktisk en højere rabat hos skatteministeren end hos bilimportøren.

Vi foreslår en afgiftsmodel baseret på tekniske løbende kriterier, hvilket vil betyde, at de private forbrugere vil komme til at betale præcis det samme i afgift som storkunder og leasingselskaber, hvilket ikke er tilfældet i dag.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Rørvig

Administrerende direktør, De Danske Bilimportører
cand.merc. (CBS 2010)

0:000:00