Derfor vil grønne politikere ikke gøre flyrejser dyrere: Selvfølgelig flyver man, hvis man skal til Mallorca

KLIMA: Der skal afgifter på klimabelastningen fra fly, siger eksperter. Men det har politikerne ingen planer om. Se deres argumenter her.

Foto: Mathias Bojesen
Kristine Korsgaard

Kurven for antallet af flypassagerer i Danmark, Europa og verden stiger stejlt. Samtidig er flyet den mest klimabelastende rejseform, og i modsætning til biler og tog er der ikke afgifter på flybrændstof.

Derfor anbefaler eksperter politikerne at arbejde for europæiske eller - optimalt - verdensomspændende aftaler om afgifter. Men det har flertallet i det danske Folketing ingen planer om. 

Få overblik over deres argumenter her:

Radikale
Selvom Radikal Ungdom kæmper for nye flyafgifter i EU-regi, er det ikke noget, partiets folketingsgruppe har nogen planer om.

Jeg vil ikke være med til at sørge for, at det kun er de rige, der kan flyve.

Pernille Rosenkrantz-Theil (S)

Her er indstillingen, at folk vælger det transportmiddel, der passer bedst til den konkrete rejse – og i mange tilfælde er fly den mest oplagte transportform.

”I Radikale har vi det syn, at vi betragter befolkningen som mobilister. Det vil sige, at man bruger alle transportformer dér, hvor de giver mening," forklarer skatteordfører Andreas Steenberg (R).

"Folk kommer selvfølgelig til at flyve, hvis de skal til Mallorca, derfor er jeg mere interesseret i, hvordan man får de fly til at forurene mindre.”

Eksperterne siger, at der ikke er udsigt til, at fly kommer til at kunne flyve helt bæredygtigt. Til gengæld viser en rapport, at prisen på flyrejser har stor betydning for, hvor meget folk flyver. Så hvorfor ikke lægge afgifter på – må klimapolitik slet ikke gøre ondt?

”Det er interessant fakta, hvis prisen flytter noget. Vi har ikke diskuteret det i gruppen, men det kan da være, vi skal gøre det,” siger Andreas Steenberg.

Læs også

Socialdemokratiet
Heller ikke socialdemokraterne har nogle konkrete forslag til, hvordan man kan minimere klimabelastningen fra den stærkt stigende flytrafik.

Medlem af Europa-Parlamentet Christel Schaldemose (S) er ellers meget enig i formålet om at mindske flytrafikken og gøre luftfarten mere klimavenlig.

”Problemet er, at flytransport er særlig svært at gøre noget ved,” siger hun.

Schaldemose peger blandt andet på, at afgifter i ét område kan betyde, at flyene i stedet tanker i de billige nabolande. Og på, at det er svært – måske umuligt – at udvikle bæredygtigt flybrændstof i vores levetid.

Derfor så hun helst nogle klimavenlige alternativer til flyet, når man for eksempel – som hun selv – skal fra Bruxelles til København og retur flere gange om måneden. For eksempel højhastighedstog.

Men politikerne i Europa har jo ikke sørget for, at der er kommet højhastighedstog i nævneværdigt omfang. Er det ikke jeres opgave at finde konkrete svar på den stigende flytrafik nu?

”Jo, jo, det er helt klart. Vi sidder også og diskuterer udfordringen i miljøudvalget (i Europa-Parlamentet, red.), og jeg vil også lægge pres for at finde konkrete løsninger på landsplan. Men jeg har ikke set den gode måde at gøre det på endnu,” siger Christel Schaldemose fra bilen på vej til lufthavnen i Bruxelles.

Hun tvivler på, at svenskerne har fundet den gyldne løsning med deres nye nationale afgift på fly, der letter fra Sverige, men ”det er da værd at kigge på”.

”Det er oplagt at blive inspireret, hvis det virker,” siger Christel Schaldemose.

Altinget har også talt med Pernille Rosenkrantz-Theil (S), som argumenterer for, at det vil ramme socialt skævt, hvis man sætter priserne på flyrejser op.

"Jeg vil ikke være med til at sørge for, at det kun er de rige, der kan flyve," siger hun.

Regeringen
Minister for transport, bygning og bolig Ole Birk Olesen (LA) har sendt denne skriftlige kommentar om, hvorfor han ikke går ind for flyafgifter:

"Luftfarten er i overvejende grad en grænseoverskridende og international transportform. Derfor foregår reguleringen af luftfartens CO2-udledning også på et internationalt niveau, hvor man både i EU og FN i flere år har arbejdet for at nedbringe udledningen.

I EU er det således besluttet, at indenrigsflyvninger og flyvninger internt i unionen er omfattet af EU's kvotehandelssystem for CO2. 

I FN's luftfartsorganisation, ICAO, er det besluttet, at man fra 2021 vil fastfryse CO2-udledningen fra luftfartssektoren på niveauet for 2019-2020, hvilket vil medvirke til at sikre, at der fra 2021 ikke sker en stigende klimabelastning fra internationale flyvninger. Man har ligeledes etableret et markedsbaseret system, hvor luftfartens udledning bliver kompenseret ved at investere i klimaforbedrende projekter."

"Jeg mener derfor, at arbejdet for fælles internationale og europæiske løsninger vil skabe de bedste rammer for nedbringelse af CO2-udledning fra luftfartssektoren, og at vi ikke skal indføre danske nationale særregler, der vil skabe ulige konkurrencevilkår for dansk luftfart."

Venstre
Regeringspartiet Venstre peger især på skattestoppet som argument imod nye afgifter.

”Det vil være et brud på skattestoppet, og det vil give utryghed for danskerne, hvis vi lægger afgifter på flyrejser,” siger skatteordfører Louise Schack Elholm (V).

SF 
Vi tager også lige en tilhænger af dyrere flyrejser med. For SF er et af de få partier - her er Alternativet også med - som går ind for at begrænse flytrafikken gennem højere priser.

"Problemet er jo, at flytrafikken står for en meget stor andel af CO2-udslippet. Vi synes, det allerbedste vil være en fælles europæisk indsats, men det har jo fejlet totalt indtil nu," siger skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen (SF).

For SF ligger løsningen i første omgang i at sætte prisen op på CO2-kvoterne.

”Kvoteprisen er alt, alt for lav, og det virker som om, der ikke er vilje i EU til at gøre noget ved det,” siger Lisbeth Bech Poulsen.

Det koster omkring 70 kroner at udlede ét ton CO2. Det vil sige, at en flyvetur fra København til Rom og tilbage igen koster flyselskabet godt 50 kroner for CO2-udledningen.

”Hvis vi ikke kan finde en europæisk løsning, så burde ligesindede lande gå sammen, og Danmark burde gå forrest. Vi kan ikke lade os stoppe af få lande, der ikke vil gøre noget. Vores tålmodighed er løbet ud,” siger Lisbeth Bech Poulsen, som vil se på ”andre mulige skridt”, hvis der ikke tegner sig en fælles EU-løsning ”inden for meget kort tid”.

Hun bliver bakket op af den grønne tænketank Concito.

”Måske skal man i første omgang gå sammen med de andre nordiske lande for at lægge pres på resten af Europa,” foreslår seniorkonsulent Henrik Gudmundsson.

Dét synes Alternativet er en god idé, bekræfter Alternativets grønne ordfører Christian Poll over for Altinget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Christel Schaldemose

MEP (S)
cand.mag. i historie (SDU 2002)

Lisbeth Bech-Nielsen

MF (SF), finansordfører
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2009)

0:000:00