DF tror på Nordsø-aftale

INTERVIEW: Dansk Folkeparti er klar til at harmonisere skattereglerne i Nordsøen og bruge pengene på infrastruktur, som regeringen ønsker. En mere smidig overgangsordning og investeringstempoet er dog stadig knaster i forhandlingerne.
Dansk Folkeparti håber på en aftale med regeringen og Enhedslisten om en ny Nordsø-beskatning og infrastruktur-investeringer.
Dansk Folkeparti håber på en aftale med regeringen og Enhedslisten om en ny Nordsø-beskatning og infrastruktur-investeringer. Foto: danskfolkeparti.dk
Morten Øyen
Man behøver ikke være i tvivl. Dansk Folkeparti deler regeringens ambition om at harmonisere beskatningsreglerne for Nordsø-selskaberne og bruge provenuet til investeringer i infrastruktur.

"Jeg tror regeringen har forstået, at vi gerne vil være med," siger Dansk Folkepartis chefforhandler under Nordsø-forhandlingerne, Rene Christensen.

Torsdag aften fortsatte forhandlingerne om de nye beskatningsregler for Nordsøen. Nu sidder kun Dansk Folkeparti tilbage af de borgerlige partier.

Venstre, Liberal Alliance og Konservative har forladt forhandlingerne med argumenter om, at skattestigninger vil koste arbejdspladser og skræmme investeringer væk. Hvad siger I til den kritik?

"Det er da en bekymring, vi deler, og faktisk med til, at vi sidder med ved forhandlingsbordet. For hvis vi går, så bliver der jo lavet en aftale alligevel. Der er jo allerede et flertal mellem Enhedslisten og regeringen, som vil det her. Vi bliver siddende for at se, om vi kan lave en aftale, som er lidt bedre end regeringens udspil - blandt andet ved at sikre en bedre overgangsordning," siger Rene Christensen og fortsætter:

Fakta

Sagen kort 

Regeringen har på baggrund af Nordsøudvalgets rapport foreslået at ændre beskatningsreglerne for olieselskaberne i Nordsøen. Det giver staten 27,5 milliarder kroner. I den forbindelse har regeringen besluttet at øremærke pengene til investeringer i kollektiv trafik. Det skal ske ved at etablere Togfonden DK.

Forhandlingerne mellem partierne er startet. Venstre, Liberal Alliance og Konservative har allerede trukket sig. Tilbage er regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti. 

"Vi mener, det er fair, at de udenlandske selskaber, som er derude, skal betale det samme i skat som Mærsk. Men det skal ske på en måde, så selskaberne fortsætter med at være interesserede i at være med til at udvinde den olie og gas, som er derude."

Afgørende knast
Og her er den afgørende knast i forhandlingerne: overgangsordningen. Regeringen har foreslået, at selskabernes kulbrinteskattefradrag ændres fra 1. januar 2014. Men her har kritkken fra olieselskaberne uden for DUC været hård, da de mener, de ikke har været med på råd eller får tilstrækkelig tid til at omstille sig i forhold til de investeringer, de allerede har gjort.

Hvis man ikke er med til at finde pengene, så er man heller ikke med til at bruge dem.

Rene Christensen (DF)
Finansordfører

På mødet torsdag skulle partierne se på nye beregninger af forskellige overgangsordninger. Det er ret skatteteknisk tunge spørgsmål, ligesom en ny overgangsordning kan få betydning for provenuaet.

"For os er beløbet ikke afgørende. Det behøver ikke ende på 27,5 milliarder kroner. Det, som er afgørende, er, at vi får lavet en ordning, som betyder ens beskatning i Nordsøen på sigt, og at det provenu, vi får ud af det, bruges til infrastruktur i Danmark," siger Rene Christensen.

Grænse for investeringer
Dansk Folkeparti ønsker også at få klarlagt, hvad det kommer til at betyde for infrastrukturinvesteringerne, hvis oliepengene ikke flyder ind i statskassen, som man havde håbet.

0:000:00