Debat

DI: Stive transportregler skader klimaet

DEBAT: Transportbranchen bliver mødt af regler, der gør det sværere at være energieffektiv. For eksempel burde det være muligt for lastbiler at levere varer, før myldretiden sætter ind, skriver Rune Noack, chefkonsulent i DI Transport.

Stive regler forhindrer transportvirksomhederne i at være energieffektive, skriver Rune Noack, chefkonsulent i DI Transport.
Stive regler forhindrer transportvirksomhederne i at være energieffektive, skriver Rune Noack, chefkonsulent i DI Transport.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rune Noack
Chefkonsulent, DI Transport

Det ville være godt for både miljø og klima, hvis Miljøstyrelsen ændrede deres vejledning fra 1984, så lastbilerne måtte levere, før myldretiden sætter ind.

Rune Noack
Chefkonsulent, DI Transport

Når snakken falder på klimahensyn, bliver jeg ofte spurgt, hvorfor transportvirksomhederne ikke gør noget.

Fakta
Regeringen har skrottet arbejdet med et såkaldt ”roadmap”, der skal hjælpe transportsektoren til at blive fossilfri i 2050.

Arbejdet med planen startede tilbage i 2013 og skulle oprindelig have været fremlagt af SR-regeringen, som ikke formåede at blive enige om en plan inden valget. Men Venstre-regeringen har nu meldt ud, at de ikke "agter at gøre arbejdet færdigt". 

Altinget spørger derfor et nyt hold af debattører: Er der styr på den grønne omstilling i Danmark, eller er der brug for en køreplan, der kan gøre transportsektoren mere klimavenlig? Og burde Venstre-regeringen følge arbejdet til dørs og lægge køreplanen frem? 

Faktum er imidlertid, at alle transportvirksomheder har fokus på brændstofomkostninger og dermed CO2-udledningen hver eneste dag. Omkostninger til brændstof udgør cirka en fjerdedel, så transportvirksomhederne har et stort incitament til at være så effektive som mulig. Dertil kommer selvfølgelig omkostninger til lastbilen og løn til chaufføren.

Klimarådet nævner i deres rapport også, at erhvervstransporten har incitamenterne til at køre mere energieffektivt, da ”brændstoføkonomien allerede er en meget vigtig parameter i konkurrencen mellem transportselskaberne.”

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Alternative drivmidler er for lastbiler og varebiler i øjeblikket ikke konkurrencedygtige, med mindre der er tale om offentlige udbud, hvor man enkelte steder er villige til at betale en merpris. Derfor er der i stedet stor fokus på at være så energieffektiv som mulig.

Regler forhindrer grøn omstilling 
Derfor bør vi også se på de regler, der forhindrer energieffektiv kørsel og dermed er en barriere for grøn omstilling. Lokale forbud er et godt sted at starte. Det er for eksempel vægtgrænser, der forhindrer selv mindre lastbiler i at levere varer, eller hvor chaufføren skal gå meget langt fra en p-plads til butikken, hvor varerne skal leveres.

Det betyder, at chaufføren kan nå færre vareleveringer per tur. Derfor skal der endnu flere varebiler eller lastbiler til at levere varer, og det øger både CO2-udledning og partikeludledning.

Tilsvarende er der støjregler, der øger CO2-udslippet. Flere og flere butikker er såkaldte ”miljøbutikker”. Det lyder godt, men dækker over et påbud fra kommunen om, at der ikke må leveres varer i tidsrummet før kl. 7. Butikkerne skal derimod have varerne inden supermarkedet åbner kl. 8, for kunderne vil gerne have frisk brød og frisk mælk.

Så ikke nok med at der skal bruges flere lastbiler end strengt nødvendigt for at levere varer til butikkerne, så tvinges lastbilerne til at køre midt i myldretiden, hvor der er flest cyklister og skolebørn i trafikken.

Jeg hørte for nyligt om et supermarked i Jylland, hvor der først blev klaget over støj fra supermarkedet, og derfor blev der givet et kommunalt forbud mod levering af varer før kl. 7. Kort tid efter klager beboerne over, at lastbilerne kører, når børnene skal cykle i skole. Men transportvirksomheden har intet valg og intet alternativ, fordi reglerne er for stive.

Påbud på automatpilot 
Det værste er næsten, at påbuddene gives på automatpilot. I enkelte kommuner, som for eksempel Hvidovre, er der givet påbud til alle butikker i kommunen. Andre steder er én klage lig et påbud, også selv om støjen ikke skyldes varelevering, og uden at der foretages støjmålinger. Og selv hvis transportvirksomheden investerer i støjsvagt materiel, så er der ingen garanti for, at det giver lov til at levere uden for myldretiden.

Forsøg med levering uden for myldretiden, støttet af Center for Grøn Transport under Trafikstyrelsen, har vist, at der kan spares cirka syv procent af brændstofforbruget. Derfor ville det være godt for både miljø og klima, hvis Miljøstyrelsen ændrede deres vejledning fra 1984, så lastbilerne måtte levere, før myldretiden sætter ind.

Lempelige støjkrav redder selvfølgelig ikke klimaet alene, og CO2-udfordringerne er klart størst inden for persontransport. Men i takt med at flere og flere flytter til byerne, er der et åbenlyst behov for at sætte godstransporten fri til at kunne levere mere energieffektivt.

For transportvirksomhederne er frustrationen i hvert fald stor, når man på den ene side bliver beskyldt for ikke at gøre noget ved klimaudfordringen, og på den anden side bliver mødt af regler, der forhindrer virksomhederne i at være energieffektive.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00