Debat

DI: Vejen til grøn omstilling er ikke endegyldig

DEBAT: Transporten har brug for en grøn omstilling. Men det giver ikke mening at fastlægge en detaljeret plan, der forsøger at vise en endegyldig vej dertil, skriver Rune Noack, chefkonsulent i DI Transport.

Det giver ikke mening at fastlægge en detaljeret plan, der viser en endegyldig vej til grøn omstilling, skriver Rune Noack, chefkonsulent i DI Transport.
Det giver ikke mening at fastlægge en detaljeret plan, der viser en endegyldig vej til grøn omstilling, skriver Rune Noack, chefkonsulent i DI Transport.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rune Noack
Chefkonsulent i DI Transport

Den teknologiske udvikling understreger, hvorfor det ikke giver mening at lave det deltaljerede kort frem mod 2050.

Rune Noack
Chefkonsulent i DI Transport

Klimakommissionen nåede allerede i 2010 frem til den konklusion, at ”der ikke på nuværende tidspunkt med fornuft kan fastlægges en detaljeret plan for omlægningen frem til 2050.”

Fakta
Regeringen har skrottet arbejdet med et såkaldt ”roadmap”, der skal hjælpe transportsektoren til at blive fossilfri i 2050.

Arbejdet med planen startede tilbage i 2013 og skulle oprindelig have været fremlagt af SR-regeringen, som ikke formåede at blive enige om en plan inden valget. Men Venstre-regeringen har nu meldt ud, at de ikke "agter at gøre arbejdet færdigt". 

Altinget spørger derfor et nyt hold af debattører: Er der styr på den grønne omstilling i Danmark, eller er der brug for en køreplan, der kan gøre transportsektoren mere klimavenlig? Og burde Venstre-regeringen følge arbejdet til dørs og lægge køreplanen frem?  

Vi efterspurgte en plan for den grønne omstilling af transportsektoren, men det var aldrig meningen, at det skulle være et detaljeret kort, der viste den endegyldige vej til grøn omstilling.

Det betyder ikke, at vi ikke bevæger os i den rigtige retning. Vi kender godt endemålet. Opfyldelsen af 2050-målsætningen kræver, at størstedelen af transporten skal være baseret på vedvarende energi.

Energistyrelsens seneste fremskrivning viser, at transporten i perioden fra 2005-2020 forventes at reducere sin udledning af CO2 med 14 procent. Så der sker noget.

Men der er selvfølgelig initiativer, der kan tages for at gøre transportsektoren mere grøn. I DI offentliggjorde vi i januar 2013 et debatoplæg om den grønne omstilling af transporten. Her peger vi blandt andet på omlægning af bilbeskatningen, elektrificering af jernbanen og bedre indfasning af alternative drivmidler som biobrændstoffer og biogas. Det vil give bedre langsigtede rammer frem mod målet i 2050.

Klimarådets anbefalinger
Klimarådet offentliggjorde i sidste uge deres første rapport. Den peger på, at transportens CO2-udledning siden 2008 er faldet af tre årsager: Biobrændstoffer, energieffektive køretøjer og den økonomiske krise.

Den økonomiske krise, der i samme periode koster i omegnen af 175.000 jobs i den private sektor, tror jeg, alle kan blive enige om, er en dårlig måde at reducere CO2 i transportbranchen. Derfor skal transportens CO2-udfordring heller ikke løses ved at øge skatter og afgifter på transport i Danmark. De er i forvejen tårnhøje.

Danmark er heller ikke en lille lukket ø. Vi kan for eksempel ikke bare indføre en registreringsafgift for lastbiler eller øge afgiften på diesel i Danmark, uden at det vil flytte transportopgaver til udlandet og betyde en stor udflagning af lastbiler og tab af arbejdspladser i transportbranchen.

Grøn omstilling med respekt for erhvervet 
Den grønne omstilling skal både på kort og lang sigt ske med respekt for, at vi fortsat skal have et transporterhverv, der i øvrigt genererer store eksportindtægter og arbejdspladser til Danmark.

Klimarådet peger også på, at vi står over for udfordringer med EU’s 2030 mål i den ikke-kvoteomfattede sektor, som blandt andet tæller transport og landbrug.

Vi kender ikke det endelige reduktionsmål i 2030, men vi må forvente, at transporten skal bidrage, ligesom det var tilfældet med 2020-målsætningen. Afgørende bliver det selvfølgelig, at vi når målet på den mest omkostningseffektive måde.

Derudover peger Klimarådet på, at frem mod 2050 vil vores transportbehov ganske givet være forandret. Flere flytter til byen, hvilket taler for at styrke den kollektive transport i byerne, og flere vil benytte cyklen i byerne. Og nye teknologiske platforme har øget brugen af delebiler, og der arbejdes seriøst med førerløse biler.

Netop den teknologiske udvikling understreger, hvorfor det ikke giver mening at lave det deltaljerede kort frem mod 2050. Men heldigvis er vi på rette vej.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00