Disruption-ekspert: Danmark kan blive førende på elbiler i 3D-print

DEBAT: Skatteminister Morten Bødskov sætter lighedstegn mellem et højere ambitionsniveau på den grønne omstilling af transport og en øget ubalance i samfundet, men det er en falsk kobling, skriver Lone Thier.

Af Lone Thier
Rådgiver om disruption & digital transformation

Skatteministerens bekymring for at et mere ambitiøst klimaudspil på transportområdet vil betyde at ’almindelige’ familier i provinsen ikke vil få råd til bil nummer et eller to er udtryk for, at regeringen ikke er fulgt med statsminister Mette Frederiksens egen udmelding om, at vi må tænke ny teknologi ind i løsningerne. For det, der har bragt os her, bringer os ikke den CO2-reduktion, vi har forpligtet os på.

For hurtigere at få flere til at vælge elbilen som alternativ til den nuværende CO2-udledende bilpark, skal den være markant billigere, designes bedre og gentænkes som transportform.

Det kan lykkes, hvis vi i Danmark hurtigt selv designer, udvikler og producerer elbiler, og gør den til endnu en dansk styrkeposition indenfor den grønne omstilling.

Rigtig mange forbrugere er topmotiverede til at eliminere CO2-udledningen fra deres private bilkørsel, men det skal helst være en god forretning for alle, og bilen skal møde ens behov. Derfor skal vi gentænke, hvordan vi får udviklet billigere elbiler, som forbrugerne vil købe, indledningsvis ved at fokusere på det behov bil nummer to dækker.

På elbilmarkedet er den største udfordring prisen. Det er netop det regeringens udspil afspejler. Men fordi nye teknologier gør os i stand til at gentænke stort set alt, er der nu billigere el-biler med en kort go-to-market-tid.

Derfor er det ikke nødvendigvis en bilproducent, der kommer til at producere den elbil, der gør transitionen til CO2-neutral transport let og tilgængelig for forbrugeren.

Inspiration fra Kina
I hele verden kører der cirka fem millioner elbiler af den slags, som vi kender i Danmark lige fra Tesla til VW og Nissans modeller. De ligger på en pris fra 130.000 kroner og op og er alle sammen stort set kommet på gaden med statsstøtte i form af lavere afgifter.

Men i Kina findes der en anden type elbil, som de fleste europæere slet ikke er bekendte med. På en måde kan bilen som transportmiddel ses som en progression af el-løbehjul over el-cykel til el-bil.

Altså en omvendt Tesla. I Kina kører der allerede cirka syv millioner af dem på gaden i to nordlige kinesiske provinser – over dobbelt så mange som af de velkendte elbiler på verdensmarkedet tilsammen. Det er tale om en 3D-printet lavhastigheds-elbil. Det interessante er, at lavhastigheds-elbilen starter på en pris på knap 13.000 kroner, uden statsstøtte. Det er cirka samme pris som en Christiana-cykel.

En anden lidt dyrere version af lavhastigheds-el-bilen er udviklet i et samarbejde mellem et Hong Kong-italiensk designfirma X-EV, og den etablerede kinesiske virksomhed, Polymaker, der laver 3D-print-udstyr.

Den koster cirka 40.000 kroner. X-EV’en har en rækkevidde på en opladning på 150 kilometer og en tophastighed på 70 kilometer i timen. Bilen kan 3D-printes på tre dage, som teknologien er nu. Snart kan det gøres hurtigere. Denne bil vil alt andet lige kunne dække de flestes behov for en bil nummer to.

3D-print og lavhastigheds-elbiler som dansk styrkeposition
Der kan således være store omvæltninger på vej i både bil- og elbilindustrien, og i Danmark har vi meget at vinde, hvis vi melder os ind i kampen om produktionen af 3D-printede lavhastigheds-elbiler, som forbrugerne kan og vil betale.

At Danmark ikke allerede er en bilproducerende nation, er kun en fordel. Grunden til, at Teslaen er blandt verdens bedste biler i dag er, at Elon Musk ikke havde 100 års ’Detroit’-kultur at bære rundt på, da han skabte Tesla. Den helt gode nyhed er, at vi i Danmark både har forudsætningerne for og incitament til at melde os ind i kampen.

Cirka 30 procent af de danske fremstillingsvirksomheder bruger allerede i dag 3D-print, primært til prototyper og produktudvikling, og ved at sætte 3D-print og æstetisk og miljømæssigt design endnu mere på dagsordenen, kan vi sætte os helt i spidsen på området. Vi så hvor hurtigt de kunne omstille produktionen til visirer i foråret.

Med dansk design som en nuværende klar styrkeposition og et incitament til at opbygge et 3D-print-økosystem for ikke alene at beskytte vore industrier mod disruption, men i særdeleshed for at bevare og udbygge vor konkurrenceevne og en grøn produktionsform, synes det lige for at gribe projekter, der vil arbejde for, at danskere og europæere får billige, æstetisk smukke elbiler til gavn for klima, industri og privatøkonomi.

Der er ingen tvivl om, at 3D-print kommer til at transformere produktionsindustrien, som vi kender den. I dag kan der 3D-printes i 500 materialer. Udover at fremstillingen af produkter vil rykke på nye hænder er fordelen ved 3D print at affald minimeres, hastigheden til markedet stiger voldsomt, og vi kommer til at bruge materialer, vi aldrig har set før.

Forrige artikel Bæredygtigt Landbrug: Universiteterne skal forske – ikke politisere Bæredygtigt Landbrug: Universiteterne skal forske – ikke politisere Næste artikel HK: Morten Østergaard er klimakampens snubletråd HK: Morten Østergaard er klimakampens snubletråd
Forskningsminister: ”Nu binder vi os til den grønne mast”

Forskningsminister: ”Nu binder vi os til den grønne mast”

INTERVIEW: Forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen har talt for at få mere politisk kontrol med fordelingen af forskningsmidlerne. Den skal skubbes i en grøn retning, mener hun og regeringen. Nu siger hun, at hun også vil følge mere med i, om pengene så kommer ud og gøre gavn for den grønne omstilling. Hvis ikke, skal der sadles om fra politisk side.