Debat

DTL: Grøn kritik af regeringen er skudt over målet

DEBAT: Kritikken er fejlplaceret, når grønne organisationer udtrykker skuffelse over regeringens transportpolitik. Det skriver DTL’s underdirektør, Ove Holm, og hiver længere modulvogne og øget totalvægt for lastbilerne frem som to eksempler på grønne forbedringer.

Selvom der altid er plads til flere grønne initiativer, er der ros fra vognmændene til regeringen. DTL's underdirektør, Ove Holm, fremhæver fremgangen.
Selvom der altid er plads til flere grønne initiativer, er der ros fra vognmændene til regeringen. DTL's underdirektør, Ove Holm, fremhæver fremgangen.Foto: Pressefoto, DTL
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ove Holm
Underdirektør i DTL - Danske Vognmænd

Set fra udkigsposten hos DTL - Danske Vognmænd er der faktisk gjort en hel del fra politisk hold og af den siddende regering bakket op af et bredt flertal i Folketinget, der berettiger til ros fra vognmændene, når det kommer til en grønnere transportkurs.

Forsøget med 25 meter lange modulvogntog, som blev sat i værk i 2008, er blevet forlænget til 2030. 

Tilmed har regeringen hjulpet med til, at modulvogntogene i dag er blevet udbredt langt ud over det oprindelige snævre rutenet, og der er åbnet op for muligheden for at få direkte adgang til virksomhederne. 

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit debatindlæg til [email protected].

Modulvogntogene kan medtage 50 procent flere paller med gods for eksempel, og det sparer brændstof og CO2 i rigelige mængder. 

Og vognmændene har taget de nye muligheder til sig. 

DTL - Danske Vognmænd er, som FDM, glade for, at betalingsringen ikke blev til noget, for yderligere betaling i København ville ikke betyde en ændring af lastbilers adfærd. 

Ove Holm
Underdirektør i DTL - Danske Vognmænd

Når man kører på motorvej E20 mellem Jylland, Fyn og Sjælland, så kan man især på visse tider af døgnet se rigtig mange modulvogntog. 

Den almindelig borger lægger næppe mærke til dem, selv om de er 6,5 meter længere end almindelige vogntog og typisk har otte aksler. Men de er der, og de gør noget for miljøet. 

Skyder over målet
Tilsvarende har regeringen taget initiativ til, at almindelige lastbilers totalvægt nu er øget, så de kan tage omkring 20 procent mere gods på ladet. 

Det har man glæde af i dagligdagen, for det betyder færre kørsler. 

Det er også en klar fordel ved de store anlægsarbejder på eksempelvis metroen i København, for det aflaster både trafikken og miljøet med færre lastbiler. 

DTL - Danske Vognmænd er, som FDM, glade for, at betalingsringen ikke blev til noget, for yderligere betaling i København ville ikke betyde en ændring af lastbilers adfærd. 

Godset skal jo frem uanset hvad. Og de lastbiler, der ikke har ærinde i byen, ville i stedet have foretaget miljøbelastende omvejskørsel. 

Der er altid plads til yderligere grønne initiativer, men DTL - Danske Vognmænd synes, at kritikken af regeringens transportkurs fra de grønne organisationer er skudt over målet. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00