Ekspert tvivler på effekt af Wammens grønne obligationer: "Worst case gør det den grønne omstilling dyrere"
Det vil ikke have nogen positiv betydning for klimaet, når Danmark næste år udsteder grønne statsobligationer for næsten 12 milliarder kroner, vurderer ekspert. Tværtimod er risikoen, at obligationen vil gøre den grønne omstilling dyrere. Milliarderne skal blandt andet bruges på jernbanedrift og støtte til plug-in-hybrider.
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørNår Nationalbanken næste år for første gang udsteder grønne statsobligationer for et forventet beløb på op imod 12 milliarder kroner, skal indtægterne bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren og produktion af vedvarende energi.
Men ifølge Lars Gårn Hansen, professor i miljøøkonomi og medlem af De Økonomiske Råds formandsskab, vil den nye obligation sandsynligvis ikke få nogen reel betydning for hverken klimaet eller den grønne omstilling af samfundet.
“Jeg mener, at best case-scenariet er, at der ikke er nogen effekt,” siger han.
En obligation er et værdipapir, der sælges af stater eller statsgaranterede virksomheder, der ønsker kapital. Køberen af obligationen vil typisk få et renteafkast til gengæld.
Den nye grønne statsobligation bliver udstedt som en 10-årig obligation og skal finansiere udgifter til udbygning af vedvarende energi og omstilling af transportsektoren.
I 2022 forventer Finansministeriet at sælge obligationer for mellem 10 og 12 milliarder kroner.
Pengene skal bruges på subsidier til både vind- og solenergi, grønne biler og en række forskellige udgifter på jernbanen. Du kan se hele oversigten fordelingen her.
Når han konkluderer sådan, skyldes det, at Finansministeriet forventer at bruge indtægterne fra obligationerne på en række tiltag, der allerede er taget politisk beslutning om.
Det drejer sig om eksisterende statslige udgifter til alt fra støtte til mere vedvarende energi, el- og plug-in-hybrider og drift af jernbanen, viser en oversigt over, hvordan Finansministeriet forventer at fordele pengene.
Derfor er den eneste effekt, at staten kan sælge den grønne obligation lidt dyrere, end man ville kunne sælge en almindelig obligation til pensionskasserne. Det vil have en lille betydning for statskassen, men ikke føre til nye CO2-reduktioner, mener vismanden.
“Det betyder grundlæggende bare, at staten slipper lidt billigere i rente, og at nogle pensionister får en lidt fattigere tilværelse. Det er en omfordeling, men der sker egentlig ikke andet end det. Pensionisterne får måske en lidt bedre samvittighed, fordi de har investeringer i noget, de kan kalde grønt. Men der sker ikke reelt noget,” siger Lars Gårn Hansen.
Ifølge Finansministeriet skal 1,75 milliarder kroner af indtægterne fra de nye obligationer bruges på at dække hullet efter den rabat på registrering af el- og plug-in-hybrider, som staten har givet i år.