Eksplosiv vækst i elbilsalget kan gøre omstillingen af bilparken billigere

ELBILER: Danskerne tager el- og hybridbiler hurtigere til sig, end elbilkommissionen havde regnet med. Det kan gøre det lettere at gennemføre omstillingen af bilparken, vurderer professor og medlem af Klimarådet. 

Siden juli har hver femte nye solgte bil været med enten el- eller hybridmotor.
Siden juli har hver femte nye solgte bil været med enten el- eller hybridmotor.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Mens Folketingets partier gennem efteråret har forhandlet om et nyt afgiftssystem, der skal fremme omstillingen af bilparken, har danskerne for alvor taget de grønne biler til sig.

Siden juli har cirka hver femte nye solgte bil været med enten el- eller hybridmotor, og dermed har landets bilforhandlere slået alle rekorder for salg af grønne biler.

Den eksplosive udvikling kan betyde, at omkostningerne forbundet med omstillingen af bilparken bliver lavere end hidtil antaget.

Det vurderer Mogens Fosgerau, der er professor ved Københavns Universitet og medlem af elbilkommissionen.

Jeg ser de nye tal som et udtryk for, at Eldrupkommissionen har været for konservativ og pessimistisk i sit skøn over, hvor hurtigt danskerne vil tage elbilen til sig

Niels Buus Kristensen
Medlem af Klimarådet

”Det tyder på, at folk tager elbilen hurtigere til sig, end vi havde regnet med. Det betyder, at man også kan have en forventning om, at det er lettere at få folk til at købe elbiler end tidligere antaget,” siger han.

Vurderingen er dog afhængig af, at el- og hybridbilerne vil fortsætte med at være mindst lige så populære, som de har været de seneste måneder, understreger Mogens Fosgerau. 

”Hvis vi antager, at det nuværende niveau for elbilsalget holder over længere tid, og at udviklingen i salget af grønne biler viser sig at gå hurtigere, end vi lagde til grund for vores fremskrivninger, så bliver det lettere at nå eksempelvis en ambition om at have en million elbiler i 2030,” siger han. 

Klimarådet: Bekræfter vores kritik
Da elbilkommissionen i starten af september præsenterede sin rapport med anbefalinger til, hvordan et nyt afgiftssystem kan indrettes for at understøtte omstillingen fra fossildrevne biler til nul- og lavemissionsbiler, lød vurderingen, at det vil koste samfundet 5,7 milliarder kroner at nå én million grønne biler i 2030.

Men beregningerne blev af blandt andet Klimarådet hurtigt kritiseret for at være baseret på et for pessimistisk syn på danskernes villighed til at vælge grønt hos bilforhandlerne. 









0:000:00