EL: Mærsk vil presse regeringen til skattelettelser på falsk grundlag

DEBAT: Selv i dag, hvor oliepriserne er faldet, ligger de stadig markant over det niveau, man forudsatte i Nordsø-aftalen i 2003. Det er usympatisk, at Mærsk nu forsøger at manipulere sig til skatterabatter, skriver Rune Lund fra Enhedslisten.

Af Rune Lund (EL)
Skatteordfører

Mærsk truede i april 2016 i en pressemeddelelse med at nedlægge Tyrafeltet og dermed lukke ned for store dele af Nordsøproduktionen, hvis de ikke inden 1. januar 2017 fik en aftale i form af lavere skat eller andre fordele.

Regeringen udtalte sig straks positivt, og der er nu forhandlinger mellem regeringen og Mærsk om skattelettelser eller andre økonomiske fordele til Mærsk.

Mærsk ønsker, at skatteborgerne skal punge ud med en skatterabat, fordi oliepriserne – ifølge Mærsk – er faldet mere end forventet. Men det er decideret usandt. Tværtimod er oliepriserne i dag højere end de forventninger, der lå til grund for Nordsø-aftalen i 2003.

De ligger stadig over niveau
Det er dybt usympatisk og grådigt, at Mærsk forsøger at manipulere sig til skatterabatter ved at bruge de faldende oliepriser som argument.

Da staten indgik aftalen, vurderede regeringen i et notat til Folketinget, at olieprisen ville være på 22 dollars per tønde, stigende til 36 dollars i 2042, hvor aftalen udløber.

Umiddelbart efter 2003 steg olieprisen markant, og i flere år har olieprisen været over 100 dollars per tønde. Og endda helt oppe på 140 dollars per tønde.

Selv i dag, hvor oliepriserne er faldet, ligger de altså stadig markant over det niveau, man forudsatte i aftalen i 2003. For tiden ligger prisen for en tønde olie på cirka 50 dollars. Det er således stærkt fordrejende, når Mærsk bruger de lavere oliepriser til at argumentere for, at Mærsk skal have sænket skatten.

Ifølge data fra det britiske analysehus WoodMac, er det lønsomt at hive olie op af Nordsøen helt ned til 16 dollars per tønde. Det fremgår af en artikel, som Energiwatch skrev 24. oktober 2016.

Har haft masser af muligheder
Det er altså lønsomt at hive olie op til langt under det, der er forudsat i energiaftalen fra 2003. Og olieprisen har ligget og ligger i dag langt over det, der er forudsat i aftalen. Således har Mærsk haft rigelige midler til at investere i vedligeholdelse af felterne.

Problemet er ikke, at Mærsk skal have flere skatterabatter. Problemet er, at Mærsk allerede har alt for mange skatterabatter i Nordsøen – og at Mærsk derfor bør have færre skatterabatter end i dag.

Mærsk har nemlig, på grund af de højere oliepriser i den mellemliggende periode, haft merfortjenester for milliarder af kroner hvert eneste år. Så det er ganske enkelt helt skamløst, at de nu siger, at det ikke er rentabelt at vedligeholde Tyra-platformen.

Det er den rene revolverpolitik, som Mærsk nu forsøger sig med, og det er helt uacceptabelt. Det er uforståeligt, hvis regeringen og aftalepartierne bag Nordsøaftalen – herunder S, SF og de Radikale – lader sig presse til at give skatterabatter til Mærsk.

Regeringen skal ikke bøje sig for Mærsks manipulerende pression. Hvis Mærsk ikke vil istandsætte Tyra, så må de levere rettighederne til Nordsøen tilbage – og så må andre tage over.

Og hvis det virkelig – mod al logik – skulle forholde sig sådan, at det er urentabelt at hive olien op af Nordsøen, så skal vi da under ingen omstændigheder bruge milliarder af skatteborgernes kroner på statsstøtte til Mærsk og andre olieselskaber i Nordsøen.

Eller også skal vi lade olien og gassen blive liggende, hvilket er bedst for den grønne omstilling. FN’s klimapanel har sagt, at vi højest må hive 25 procent af verdens kendte forekomster af fossile brændsler op, hvis vi vil undgå de alvorlige og ødelæggende klimaforandringer.

En ting er dog sikkert, hvis det står til Enhedslisten: Mærsk skal ikke på et falsk grundlag have flere skatterabatter oven i skatter, der i forvejen er alt for lave.

Forrige artikel De Økonomiske Råd: Vi bør begrænse brugen af brændeovne De Økonomiske Råd: Vi bør begrænse brugen af brændeovne Næste artikel Borgmester: Olie og gas er uundværlig for Esbjerg – og resten af Danmark Borgmester: Olie og gas er uundværlig for Esbjerg – og resten af Danmark
  • Anmeld

    Jens Voldby Crumlin

    Ingen skatterabat eller slækkelse af miljøkrav

    Mærsk har fået lov at score kassen på deres licenser i 40 år trods gentagne advarsler fra eksperter. De har formået at købe sig til en helt urimelig særbehandling ved partistøtte til en lang række partier og via deres størrelse og betydning for dansk økonomi. De har også været istand til at omgå miljølovgivning ved fusk med spildevandsprøver fra nordsøen. Læs
    http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmarked/ECE2139665/privatansatte-vil-beskyttes-bedre---naar-de-sladrer/

    Derfor er det vigtigt at fokus også rettes på det pres der helt sikkert er på miljøreguleringen. Olie og gasindustrien i Europa presser generelt på for at slække kravene om brug af bedste praksis og selvom denne artikel primært omhandler fracking er den relevant i forståelsen af olieselskabernes metoder:
    https://www.theguardian.com/environment/2015/sep/10/uk-backs-bid-by-fossil-fuel-firms-to-kill-new-eu-fracking-controls-letters-reveal

  • Anmeld

    BJ · x

    SUPER GOD ARTIKEL

    KORT OG GODT LAD MÆRSK LUKKE NED .HVIS DE VIL DET ..OG LADE ANDRE OVERTAGE ..

  • Anmeld

    Henrik Larsen

    Mærsk opfører sig som monopolist

    Det er åbenbart ikke gået op for Mærsk, at havbunden i Nordsøen ikke er deres egen, men hele Danmarks. Smid dem ud, hvis der er mere vrøvl.

    Tak for et godt indlæg, Rune Lund

  • Anmeld

    arne lund · -

    Det ender nok med, at Mærsk får hvad de beder om

    Med den følgagtighed som de andre partier i Folketinget udviser over for Mærsk - og det gælder også Socialistisk Forvirring - så får Mærsk det som de vil ha' det, nemlig endnu et dræn i statskassen.
    Sådan har det altid været, og så vil det også gå denne gang.
    Jeg kan forstå, at de borgerlige ikke vil skuffe én af deres største ..øh sponsorer?. Men hvorfor pokker de såkaldte røde partier, parerer ordrer, det er mig en gåde.

Jeppe Kofod: Polen skal til lokkes til klimahandling

Jeppe Kofod: Polen skal til lokkes til klimahandling

INTERVIEW: Selv om Danmark vil gå langt for at undgå et Brexit uden en aftale, er der grænser for, hvor fleksible EU skal være. Det mener udenrigsminister Jeppe Kofod, som også giver sit bud på, hvordan Polen skal overbevises til at tilslutte sig EU’s 2050-klimamål.