EL vil forbyde fossilbiler ti år før EU: "Jeg skal gerne indrømme, at det er op ad bakke"

Enhedslisten går til valg på at forbyde salget af nye benzin- og dieselbiler fra 2025. Men det kan blive svært at få gennemført, så længe Danmark er medlem af EU, erkender transportordfører. Hvis det alligevel lykkes, vil det gå hårdest ud over danskere i landkommuner med lave indkomster, lyder det fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Julie SchønningDaniel Bue Lauritzen

Står det til Enhedslisten, skal den sidste benzin- og dieselbil rulle ud fra en forhandler i Danmark inden år 2025.

Det foreslår partiet som en del af sit grønne valgoplæg, og ifølge Enhedslistens egne beregninger vil sådan et salgsforbud sikre CO2-reduktioner på 2,2 millioner ton i 2030.

“Hvis transportsektoren skal bidrage til, at vi når vores klimamål, så er det den slags drastiske ting, der skal til. Jeg kan ikke pege på andre ting, der vil have den samme effekt,” siger transportordfører Henning Hyllested (EL).

Men forbuddet kan ikke umiddelbart indføres, fordi Danmark er en del af EU og derfor skal følge reglerne for det indre marked.

Det gør det svært at realisere Enhedslistens forslag, erkender transportordføreren.

“Jeg skal gerne indrømme, at det er op ad bakke. Men ikke desto mindre er det et fornuftigt forslag,” siger han.

Tror du, at I kan få det gennemført?

“Den største hindring er selvfølgelig, at EU ikke er med på idéen før 2035. Men vi opfordrer stadigvæk regeringen til at gå i kødet på EU på det her spørgsmål og kæmpe for, at det skal være muligt for nationalstaterne selv at bestemme, hvornår man vil indføre det,” siger ordføreren.

Det er imidlertid ikke kun Enhedslisten, der gerne ser et regulært stop for nysalg af biler med forbrændingsmotorer. Tidligere på sommeren stemte Europa-Parlamentet for et forbud i 2035, og nu skal EU-landenes ministre forhandle et fælles standpunkt på plads.

0:000:00