Debat

Elbil Alliance: Elbiler betaler tredobbelt dieselafgift

DEBAT: I Danmark har vi et politisk ønske om at fremme grønne transportmidler. Det er nødvendigt, både for at få renere luft og for at nå vores klimamål. Derfor er der brug for at se på afgifterne på drivmidlerne.

Foto: Colourbox
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

For el betaler man i dag 91 øre i elafgift pr. kWh. Det svarer til 9 kroner i afgift på en liter diesel. Men afgiften på diesel er i dag kun 2,71 kroner per liter. En elbilist betaler altså tre gange så meget i afgift per energienhed som en dieselbilist.

Indtil udgangen af 2019 har elbiler dog en undtagelse, så der ikke betales fuld afgift på ladestrøm, og derfor er det for en stund billigere at køre på el end på diesel. Men inden udgangen af 2019 bør politikerne se på, hvordan drivmidlerne til transport beskattes.

Elafgift skal ikke gælde ved opladning
I Dansk Elbil Alliance mener vi, at fritagelsen for den høje elafgift bør gøres permanent ved erhvervsmæssig opladning af elbiler og elbusser. Det er en billig og enkel måde at gøre det attraktivt for virksomheder at investere i næste generation af ladeinfrastruktur til elbiler og -busser. 

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Danmark har i dag næsten 2000 offentligt tilgængelige ladestik, hvor elbiler kan lade om natten, mens man køber ind, eller hurtiglade langs motorvejen. Også mennesker, der bor i lejlighed og ikke har egen parkeringsplads, kan eje en elbil. Det er resultatet af, at virksomheder har investeret massivt i udbygningen af infrastruktur. 

I de kommende år står vi overfor store investeringer i næste generation af ladestandere. Den nye High Power Fast Charging (HPFC) er i første omgang tre gange hurtigere end den nuværende hastighed for hurtigladning, og på sigt kan den blive syv gange hurtigere.

I Dansk Elbil Alliance mener vi, at fritagelsen for den høje elafgift bør gøres permanent ved erhvervsmæssig opladning af elbiler og elbusser.

Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

Syv gange mere svarer til, at en elbil kan køre 350 kilometer efter 10 minutters opladning. Men den høje elafgift vil betyde en udskydelse og genovervejelse af investeringer i HPFC i dansk regi, og potentielt bremse udrulningen af elbiler i Danmark. 

CO2-udslip kommer fra biler
Transporten står for over en tredjedel af CO2-udledningen fra det endelige energiforbrug i Danmark, og andelen er voksende. Trods et stort salg af relativt energiøkonomiske biler siden 2007 er der ikke sket en reduktion i biltransportens samlede udledning i løbet af de seneste år. Det er en stor udfordring.

Den nylige justering af registreringsafgiften er et godt skridt på vejen, men der er også en lavthængende frugt at plukke ved, at elbiler ikke skal betale mere i afgift end diesel- og benzinbiler.

Ved at fritage el til transport for elafgift giver man et særligt stort incitament til at køre i elbil, hvis man kører mange kilometer om året. På den måde sikrer man på en enkel måde, at de bilister, som har størst potentiale til at spare CO2 ved at skifte til elbil, også er de bilister, som får den største gevinst. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00