Elbil-branchen efterlyser politisk handling
Anne Burlund
Journalistpraktikant"De private aktører på markedet har brug for klare rammevilkår, så de kan se, at det er fordelagtigt at udrulle ladeinfrastrukturen. Det er en politisk opgave at skabe de robuste og sammenhængende rammer, og der har været flere udmeldinger og hensigter, men der er endnu ikke truffet beslutning om noget," siger branchechef Lærke Flader.
Hun fremhæver, at mange internationale virksomheder efter klimatopmødet i København i 2009 gerne ville ind på det danske elbil-marked, fordi de havde en forventning om, at Danmark ville gå foran med den grønne omstilling. Men ifølge Lærke Flader er de blevet slemt skuffede, fordi politisk handling lader vente på sig:
"Vi har trukket mange gode virksomheder til Danmark, men de begynder at vride sig, fordi der ikke sker noget, og så risikerer vi at miste dem," siger Lærke Flader.
Friis: Regeringen har gjort meget
Men klima- og energiminister Lykke Friis (V) mener, at regeringen allerede har gjort meget for at fremme elbiler i Danmark:
Vi har afgiftsfritaget elbiler frem til og med 2012 og lagt op til at afgiftsfritage elbiler frem til og med 2015. Det i sig selv er virkelig noget, der gør Danmark til et attraktivt elbils-land sammenlignet med andre lande.
Lykke Friis (V)
Klima- og energiminister
"Vi har afgiftsfritaget elbiler frem til og med 2012 og lagt op til at afgiftsfritage elbiler frem til og med 2015. Det i sig selv er virkelig noget, der gør Danmark til et attraktivt elbils-land sammenlignet med andre lande," skriver Lykke Friis i et skriftligt svar til Altinget.
"Med den relativt høje registreringsafgift vi har i Danmark på konventionelle biler, sikrer en afgiftsfritagelse på elbiler en ret unik situation i Danmark, hvor elbiler kommer meget tættere på at blive priskonkurrencedygtige i forhold til konventionelle biler," skriver ministeren.
Tidsplan inden sommerferien
På et samråd i Folketingets miljøudvalg i starten af marts, sagde Lykke Friis, at hun håbede i et samarbejde med branchen at have en elbil-tidsplan klar inden sommerferien.
Lærke Flader forstår derfor ikke, at der endnu ikke er blevet rykket fra politisk hold:
"Vi har endnu ikke haft vores første møde med ministeren om en tidsplan, så det begynder at blive lidt snævert, hvis det skal nås inden sommerferien," siger Lærke Flader.