Energiklagenævnet har på to år oplevet næsten en femdobling af sager

Fra 2020 til 2022 er antallet af sager i Energiklagenævnet steget fra 162 til 784. En politisk aftale og en generel klagetrend er blandt de primære årsager, lyder det fra vicedirektør i Nævnenes Hus, John Grøne.

I starten af 2021 havde sekretariatet for Energiklagenævnet seks medarbejdere. Snart ventes der at være 12 medarbejdere, fortæller vicedirektør i Nævnenes Hus, John Grøne.
I starten af 2021 havde sekretariatet for Energiklagenævnet seks medarbejdere. Snart ventes der at være 12 medarbejdere, fortæller vicedirektør i Nævnenes Hus, John Grøne.Foto: Claus Holm
Sine Riis Lund

Klagerne vælter ind i Energiklagenævnet.

Mens nævnet i 2020 modtog 162 sager, så tikkede der sidste år hele 784 sager ind, næsten svarende til en femdobling af sager.

Det mærker man tydeligt i Nævnenes Hus.

“Vi har jo haft svært ved at følge med,” konstaterer vicedirektør John Grøne.

“Det har betydet, at vi har flere sager til behandling, og at sagerne ligger længere tid i huset. Og i sidste ende vil det selvfølgelig betyde noget for sagsbehandlingstiderne for nogle af vores sager,” siger han.

John Grøne forklarer dog, at mange af de nye sager ikke er lige så komplekse, som de øvrige sager, og de tager derfor kortere tid at behandle. Derfor har den voldsomme stigning ikke for alvor sat sig i de offentliggjorte statistikker for sagsbehandlingstider.

John Grøne nævner tre mulige årsager til den voldsomme sagsvækst.

Først og fremmest kan stigningen tilskrives politiske aftaler om tilskud til at energirenovere de danske boliger, eksempelvis ved at efterisolere, udskifte vinduer eller skifte gasfyr ud med varmepumper. 

Vi kan se en generel stigende opmærksomhed omkring at klage. Folk er mere opmærksomme på at få varetaget deres ret.

John Grøne
Vicedirektør, Nævnenes Hus

“Man har politisk afsat en masse midler til det område, og det har så også medført mange klager. Det er den primære årsag til stigningen,” forklarer John Grøne.

0:000:00