Engelbrecht: Kommunerne kan skubbe til markedet for grøn transport

INTERVIEW: Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil hellere hjælpe kommunerne til grøn omstilling end presse for mange private elbiler for hurtigt ud på markedet.

Peter Pagh-Schlegel

Det er ikke mange klapsalver regeringen har fået for deres ambition om, at 500.000 elbiler skal køre på de danske veje i 2030.

Satsningen ligger et godt stykke under Eldrup-kommissionens anbefalinger på 750.000 elbiler, der i forvejen blev kritiseret af støttepartierne for at være for uambitiøs.

Og eftersom fremskrivninger viser, at bilparken stiger med omtrent 600.000 personbiler i løbet af de næste ti år, ser ambitionen ikke ud til at rykke på den politiske målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 procent.

Men ifølge transportminister Benny Engelbrecht kan transportsektoren sagtens bidrage til den ambitiøse målsætning på anden vis. Og her spiller kommunerne en vigtig rolle, mener han.

Når vi kigger på markederne lige nu, må jeg konstatere, at det er ude i kommunerne, hvor der er en stor flåde, en relativ høj udskiftning og dermed også noget, der kan skubbe til markedet

Benny Engelbrecht
Transportminister

”Der er stort potentiale i kommunernes omstilling til grøn transport. Kommunale biler kører flere kilometer og har dermed kortere afskrivningstid, end en privatejet bil, der står i indkørslen det meste af tiden,” siger Benny Engelbrecht og fremhæver de såkaldte klimasamarbejdsaftaler, som regeringen er i færd med at indgå med flere kommuner.

{{toplink}}
Læs også

I sommer indgik regeringen en aftale med seks af landets største kommuner, der blandt andet betyder, at alle nye bybusser i København, Aarhus, Odense, Aalborg, Vejle og Frederiksberg vil være nulemissionsbusser. Derudover forpligter kommunerne sig også til at omstille den kommunale bilpark.

Seneste nyt er, at også Esbjerg og Holbæk nu har indgået aftaler med regeringen. Målet er at alle kommuner skal indgå en aftale, lyder det fra ministeren.

”Det er selvfølgelig sværere for Esbjerg Kommune, end det har været for Frederiksberg, der har kortere afstande. Men det er altså lykkedes på ganske imponerende vis, hvor de ovenikøbet har bevist, at man faktisk kan lave et udbud med el, hvor man matcher prisen på diesel samlet set,” siger Benny Engelbrecht.

Dokumentation

Den kommunale bilpark

Den samlede bestand af person- og varebiler i landets kommuner er 22.870

9.108 benzinbiler (39,8%)
12.333 dieselbiler (53,9%)
25 plug-in hybridbiler (0,1%)
1.242 elbiler (5,4%)
120 gas (0,5%)
42 brint (0,2%)


Top 5 kommuner med flest elbiler:

Samsø kommune (57%)
Furesø kommune (45%)
Albertslund kommune (37%)
Rødovre kommune (33%)
Gladsaxe kommune (30%)

Kilde: De Danske Bilimportører


0:000:00