Enhedslisten kræver roadpricing på forhandlingsbordet

INTERVIEW: Når forhandlingerne om fremtidens bilbeskatning starter skal et centralt tema være kilometerbaserede vejafgifter, mener Enhedslisten. Partiet ønsker storskalaforsøg og roadpricing rullet ud allerede i 2025.

Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Birk Sebastian Kotkas

Roadpricing er vejen frem, hvis vi skal have langt flere elbiler på vejene, uden samtidig at slå et gigantisk hul i statskassen på grund af manglende skatteindtægter fra de fossile biler.

Fakta

Det siger kommissionen om road pricing

Kilometerbaserede vejafgifter for tung transport fra 2025. Det foreslås at indføre kilometerbaserede vejafgifter for den tunge transport til afløsning af den nuværende vignetordning. Den nye ordning vurderes mulig at implementere fra omkring 2025 og forventes at indbringe et årligt merprovenu på ca. 1 mia. kr.

”Trædesten” til kilometerbaserede vejafgifter for personbiler. 
Kommissionen har vurderet mulighederne for generelt at indføre kilometerbaserede vejafgifter for personbiler, men finder, at de projektmæssige risici på nuværende tidspunkt er for store. Intet land har endnu indført sådan en afgiftsordning i fuld skala for personbiler. Kommissionens afgiftsforslag er dog udformet, således at det vil lette overgangen til kilometerbaserede vejafgifter. I lyset af udviklingen af teknologien for kilometerbaserede vejafgifter bør det til den tid vurderes, om de samfundsmæssige gevinster opvejer de fordelingsmæssige konsekvenser, administrative omkostninger og de projektmæssige risici, som vil være knyttet til implementeringen.

Kommissionens medlemmer

Kommissionen består af en ekstern formand, Anders Eldrup, og derudover fem eksterne medlemmer: Brita Bye fra Statistisk sentralbyrå
Otto Anker Nielsen fra DTU
Ninette Pilegaard fra DTU
Mogens Forgerau fra Københavns Universitet
Teis Vegge fra DTU.

Ud over de i alt seks eksterne medlemmer består kommissionen af fire afdelingschefer fra henholdsvis Finansministeriet, Skatteministeriet, Transport- og Boligministeriet samt Klima-, Energi-, Forsyningsministeriet. Kommissionen vil kunne indhente bidrag fra eksterne eksperter i det omfang, der vurderes behov herfor.

Læs kommissionens anbefalinger her.

Det mener Enhedslisten, der tager konkrete ønsker om storskalaforsøg og mål for 2025 med til forhandlingerne om fremtidens bilbeskatning hos skatteminister Morten Bødskov (S).

”Vi skal så hurtigt som det overhovedet kan lade sig gøre have storskalaforsøg med roadpricing i Danmark, så vi kan indfase det fra 2025. Roadpricing er et helt klart element i, at vi på en socialt retfærdig, fornuftig og grøn måde får lukket et hul i statskassen,” siger Enhedslistens miljø- og klimaordfører Mai Villadsen.

Meldingen fra Enhedslisten står i kontrast til Eldrup-kommissionen, der holder roadpricing - eller kilometerbaserede afgifter, hvor køretøjerne betaler for deres faktiske strækning - ud i strakt arm. 

Derfor drømmer jeg da om at få lavet en smal aftale mellem Socialdemokratiet og det parlamentariske grundlag.

Mai Villadsen
Miljø- og klimaordfører, Enhedslisten

Skal være foregangsland
Kommissionen anbefaler godt nok, at der indkræves kørselspenge for den tunge transport fra 2025, men privatbilismen skal i første omgang slippe for at betale vejafgifter og i stedet fortsætte med at bygge på det nuværende system med registreringsafgifter og afgifter på benzin og diesel.

Ifølge kommissionen vil det nemlig være risikabelt, hvis Danmark går foran, og med Anders Eldrups ord springer ud på det "dybe vand", og indfører fuld roadpricing som de første. Det ville være bedre at vente på erfaringer fra udlandet, lyder ræsonnementet.

"Det er en vigtig milepæl, at vi nu foreslår det indført for lastbiler. Når man har kørt med det i nogle år, synes jeg, at det er et godt tidspunkt at overveje, om man kan udbrede det," sagde kommissionens formand Anders Eldrup ved præsentationen af anbefalingerne.

{{toplink}}

Skal Danmark være et reelt foregangsland, er det dog en risiko, der skal tages. Og det betyder også, at systemet skal indføres meget hurtigere end kommissionens anbefalinger lægger op til, mener Enhedslisten.

0:000:00