Enhedslisten vil ændre EU’s spilleregler og gøre Unionen grøn

EP-VALG: Hensynet til virksomhedernes profit trumfer i dag hensynet til klimaet i EU-samarbejdet, mener Enhedslisten. Og det skal der laves om på. Sammen med fem andre venstrefløjspartier er de klar med fælles klimaplan for Unionen.

Pernille Skipper under præsentationen af 'A New Green Deal' onsdag i Det Grønlandske Hus midt i København.
Pernille Skipper under præsentationen af 'A New Green Deal' onsdag i Det Grønlandske Hus midt i København.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Det kommende valg til Europa-Parlamentet er nødt til at være et klimavalg.

Fakta
A New Green Deal for Europe.”

Bag det fælles europæiske klimaudspil er Enhedslisten (DK), Vänsterpärtiet (SE), La France Insoumise (FR), Bloco de Esquerda (PT), Podemos (SP), Venstreforbundet (FI).

De ni punkter i udspillet: 

1) Der skal laves en klimalov for Europa - en grøn protokol til traktaten
2) Mere støtte til offentlige grønne investeringer
3) De bindende klimamål skal skærpes: EU’s CO2-reduktionsmålsætning for 2030 hæves fra de nuværende 40 procent til mindst 65 procent. Samtidig skal EU allerede i 2040 være klimaneutralt
4) Mere grøn transport gennem en europæisk togfond
5) Et forbud mod benzin- og dieselbiler i 2025
6) En grøn investeringsplan
7) Stop for EU-støtte til fossile brændsler
8) En ny grøn plan for landbruget
9) Betale klimagæld til udviklingslandene


Kilde: Enhedslisten

Sådan lød budskabet fra Enhedslistens Pernille Skipper, da hun sammen med EU-spidskandidater fra seks europæiske venstrefløjspartier præsenterede deres valgoplæg 'A New Green Deal for Europe'.

Enhedslistens politiske ordfører indledte talerrækken ved arrangementet i Det Grønlandske Hus, der bød på venstreorienterede europæiske politikere fra Portugal, Frankrig, Sverige og Danmark, og som skiftevis talte dunder mod industrien og præsenterede deres grønne visioner.

”Klimaforandringerne er nok en af de største udfordringer i vores historie. Vi har kun få år til at vende udviklingen,” indledte Pernille Skipper inden partiernes nipunktsplan blev skitseret af de håbefulde EU-kandidater fra venstrefløjen.

Med den indretning, EU har i dag, så trumfer nogle virksomheders hensyn til profit hensynet til klimaet.

Pernille Skipper (EL)
Politisk ordfører

Opgør med indre marked
Planen indeholder blandt andet en ny europæisk klimalov, en grøn togfond, et stop for tilskud til fossil energi, nye højere klimamål for 2030 og 2040 og et forbud mod salg af nye diesel- og benzinbiler i 2025.

Alt sammen skal det være med til, at EU lever op til Parisaftalen og tager et større klimaansvar.

Den store knast i udspillet er forslaget om en ny klimalov, der i praksis er tænkt som en grøn tillægsprotokol til EU-traktaten, som skal sikre, at klimaet kommer før hensynet til det indre marked.

”Det er nødvendigt, for med den indretning, EU har i dag, så trumfer nogle virksomheders hensyn til profit hensynet til klimaet,” siger Pernille Skipper og henviser til, at med de nuværende regler kan et land som Danmark ikke gå solo og forbyde salg af diesel- og benzinbiler af hensyn til EU’s indre marked og lige konkurrence.

Ikke urealistisk
Dermed taber klimaet dybest set til virksomhedernes mulighed for profit, lyder det fra venstrefløjspartierne.

0:000:00