Debat

EOF: For snævert og kortsigtet fokus fra gasselskaber

DEBAT: I et åbent brev til to ministre skriver tre gasselskaber, at iblandingskravet for biobrændstoffer i 2020 kan nås ved at udskifte 800 busser til biogasbusser. Men selskabernes fokus er for kortsigtet. Det skriver direktør i Energi- og olieforum, Jacob Stahl Otte.

Foto: EOF
Jens Claudi
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jacob Stahl Otte
Direktør i Energi- og olieforum (EOF)

Fredag sendte E.ON, HMN og NGF et åbent brev til to ministre. Det sker som en reaktion på den debat, der har været i forbindelse med, at etableringen af en dansk produktion af 2. generations bioethanol på Maabjerg Energy Center ser ud til at måtte opgives – hvilket EOF er meget ærgerlig over.

Budskabet fra de tre gasselskaber er, at iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer på 0,9 procent i 2020 i stedet kan nås ved at udskifte 800 busser til biogasbusser. De tre selskabers fokus på iblandingskrav i 2020 er dog både for snævert og for kortsigtet.

Vi er enige i, at biogas har en rolle i fremtidens grønne transportsystem. Vi er også enige i, at iblandingskravet for 2020 skal opretholdes, uanset om projektet i Maabjerg bliver gennemført eller ej. Hvilken teknologi, der skal bidrage til at opfylde målet, må naturligvis afhænge af markedet, tilgængeligheden og ikke mindst prisen.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Biobrændstofferne er den eneste løsning
Kravet om 0,9 procent iblanding af avancerede biobrændstoffer er dog kun et første skridt på vejen mod det langsigtede EU-mål om at reducere energiforbruget i landbrug, bygninger og transport med 30 procent i 2030 (sandsynligvis 39 procent i Danmark).

Ifølge Energifondens Roadmap er biobrændstoffer den billigste måde at sikre transportens andel af reduktionen i kombination med mere effektive biler. På sigt vil teknologier som el og biogas også komme til at spille en rolle, men der vil stadig blive solgt benzin- og dieselbiler i 2030, og den eksisterende bilpark på omkring 2.4 mio. personbiler vil kun kunne gøres mere bæredygtig ved at gøre den energi, som bilerne kører på, mere bæredygtig. Her er biobrændstofferne den eneste løsning.

Den grønne omstilling af transporten kommer ligesom omstillingen af det øvrige energisystem ikke af sig selv, så længe de grønne teknologier ikke er konkurrencedygtige. Men biobrændstofferne er trods alt den teknologi, der er tættest på at blive det

Jacob Stahl Otte
Direktør i Energi- og olieforum (EOF)

Omstillingen kommer ikke af sig selv
Det er derfor, at Maabjerg-projektet på alle måder peger i den rigtige retning: Dansk teknologiudvikling, innovation, arbejdspladser og ikke mindst produktion af de biobrændstoffer, som bliver helt afgørende, når vi skal tage næste skridt og opfylde de målsætninger om yderligere reduktion i transportens CO2-udledning.

Den grønne omstilling af transporten kommer ligesom omstillingen af det øvrige energisystem ikke af sig selv, så længe de grønne teknologier ikke er konkurrencedygtige. Men biobrændstofferne er trods alt den teknologi, der er tættest på at blive det – også i forhold til biogas. Som de tre gasselskaber fremhæver, kan biogas bidrage til at gøre den tunge transport grønnere, men det vil ske i samspil med bioethanol til personbiler – ikke i modspil.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Stahl Otte

Direktør, Drivkraft Danmark
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1993), MA International Relations (Lancaster University, 1991)

0:000:00