Debat

EOF: Forbrugerne skal tænkes med

DEBAT: Tesla-salget viser, hvor forsigtig man skal være med at fremme udvalgte grønne teknologier, som endnu ikke er konkurrencedygtige - og uden veldefinerede og gennemtænkte rammer for støttens omfang. Ellers bliver der aldrig tale om holdbare grønne løsninger, skriver EOF. 

Problemet med Teslaen er, at den er blevet en samfundsøkonomisk usandsynlig dyr løsning på grøn transport, når den sælges uden afgifter, skriver Peter Stigsgaard, direktør i EOF.
Problemet med Teslaen er, at den er blevet en samfundsøkonomisk usandsynlig dyr løsning på grøn transport, når den sælges uden afgifter, skriver Peter Stigsgaard, direktør i EOF.Foto: Susana Bates / Scanpix
Morten Øyen

Morten er redaktør og journalist på Altinget.dk. Morten er cand.scient.pol. fra Københavns Universitet og har en MA i journalistik fra City University i London.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Peter Stigsgaard,
Direktør, Energi og Olieforum

Grønne planer bliver først til grønne løsninger, når de tager udgangspunkt i brugernes behov og hænger samfundsøkonomisk sammen.

Ellers bliver planerne alt for dyre, for ineffektive og umulige at fastholde på længere sigt.

Det gælder også for den individuelle transport. Her har vi heldigvis et nogenlunde klart billede af, hvad brugerne efterspørger, når de skal vælge ny bil.

Fakta
Bland dig i debatten! 

Send dit indlæg til [email protected]

Praktiske hensyn afgør bilvalg
De tre vigtigste ting er, at bilerne skal være pålidelige, de skal have en fornuftig driftsøkonomi, og forbrugerne vil selv have lov til at vælge, hvilken bil de vil køre i. Forbrugerne vil også gerne køre grønt, men det er de mere praktiske hensyn, der i sidste ende afgør valget.

Når der lægges planer for grøn transport, er det derfor afgørende, at overvejelserne ikke begrænses til kun at omfatte de tekniske muligheder og begrænsninger i energisystemer og bilteknologier. Der er behov for en mere helhedsorientret tilgang, hvor brugerne i ligeså høj grad tænkes med i løsningen.

Der er behov for en mere helhedsorientret tilgang, hvor brugerne i ligeså høj grad tænkes med i løsningen.

Peter Stigsgaard
Direktør, EOF

Tesla viser problemet
Her kunne man så sige, at en elbil som Tesla burde være den perfekte grønne løsning på transportens område, for det er jo en bil, som velhavende forbrugere virkelig har taget til sig.

Problemet er naturligvis, at Teslaen er blevet en samfundsøkonomisk usandsynlig dyr løsning på grøn transport, når den sælges uden afgifter. Skatteministeriet har i begyndelsen af i år opgjort et tab for statskassen på ikke mindre end 750 millioner kroner. som følge af det eksplosive Tesla-salg i de sidste tre måneder af 2015.

Eksemplet viser, hvor forsigtig man skal være med at fremme udvalgte grønne teknologier, som endnu ikke er konkurrencedygtige og uden veldefinerede og gennemtænkte rammer for støttens omfang. Ellers bliver der aldrig tale om holdbare grønne løsninger. Både forbrugere og samfundsøkonomi skal tænkes med, når der lægges grønne planer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Stigsgaard

Fhv. direktør, Energi- og olieforum
cand.mag. i samfundsfag og dansk (Københavns Uni. 1974)

0:000:00