Debat

E.ON: Omstilling på tværs af sektorer

DEBAT: For at nå i mål med den grønne omstilling skal vi sikre samspil mellem sektorerne i et integreret energi- og transportsystem, skriver Tore Harritshøj, adm. direktør for E.ON Danmark.

Den grønne omstilling skal ske på tværs af sektorer, skriver Tore Harritshøj, adm. direktør for E.ON Danmark. 
Den grønne omstilling skal ske på tværs af sektorer, skriver Tore Harritshøj, adm. direktør for E.ON Danmark. Foto: Foto: Thomas Tolstrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Tore Harritshøj
Adm. direktør for E.ON Danmark

Transportsektoren den eneste sektor, hvor CO2-udledningerne er steget over de seneste 25 år, og vil vi sikre en omkostningseffektiv omstilling af transportområdet, må vi finde synergieffekterne mellem andre sektorer.

Tore Harritshøj

Samspillet mellem sektorer er en af de pointer, Klimarådet fremhæver i deres nye rapport.

Fakta
Regeringen har skrottet arbejdet med et såkaldt ”roadmap”, der skal hjælpe transportsektoren til at blive fossilfri i 2050.

Arbejdet med planen startede tilbage i 2013 og skulle oprindelig have været fremlagt af SR-regeringen, som ikke formåede at blive enige om en plan inden valget. Men Venstre-regeringen har nu meldt ud, at de ikke "agter at gøre arbejdet færdigt". 

Altinget spørger derfor et nyt hold af debattører: Er der styr på den grønne omstilling i Danmark, eller er der brug for en køreplan, der kan gøre transportsektoren mere klimavenlig? Og burde Venstre-regeringen følge arbejdet til dørs og lægge køreplanen frem?

Den understreger samtidig, at fossile brændsler i dag stadig udgør rygraden i det danske energisystem, og at vi vil kunne opnå en samfundsøkonomisk gevinst på 1,1 milliarder kroner årligt, hvis vi sænker Danmarks CO2-udledninger med 40 procent i 2020.

Skal vi realisere denne mulighed, må vi begynde at samarbejde på tværs af landbrugs-, transport-, og energisektoren. Derfor bør klimaindsatsen især fokusere på disse områder.

Fakta
Deltag i debatten!
Sned dit indlæg til [email protected]

Drastiske reduktioner i landbrugets udledninger er dog i praksis vanskelige på kort sigt, fordi en stor del stammer fra dyrenes metanudslip. Klimarådet anbefaler derfor at gøre transportområdet til et selvstændigt indsatsområde. Ræsonnementet er naturligvis, at det er sværere at ændre husdyrenes fordøjelsessystem, end det er at ændre vores køretøjers brændselstype. Det er svært at være uenig i.

Case in point: Biogas
Som Klimarådet pointerer, er transportsektoren den eneste sektor, hvor CO2-udledningerne er steget over de seneste 25 år, og vil vi sikre en omkostningseffektiv omstilling af transportområdet, må vi finde synergieffekterne mellem andre sektorer.

Her konkluderer Klimarådet, at: ”Fremstilling og brug af biogas er et eksempel på samspil imellem de energirelaterede og ikke-energirelaterede udledninger.

Biogas kan produceres på basis af restprodukter fra landbruget og fra organisk affald. Ved bioforgasning reduceres den naturlige udledning af metan fra restprodukterne.

Biogas kan bruges til transport, i industrien, eller den kan oplagres og anvendes til produktion af varme og el, når vind- og solenergi er en mangelvare. Restprodukterne fra biogasproduktion kan samtidig tilbageføres til landbruget, hvor næringsstofferne kan indgå i jordbrugets naturlige kredsløb. Et spildprodukt fra én sektor er på den måde blevet en ressource for en anden.”

Dobbelt CO2-gevinst
Biogas mindsker ikke blot landbrugets klima- og miljøbelastning. I det omfang biogas anvendes til at fortrænge fossile brændsler, opnår vi faktisk en dobbelt CO2-gevinst.

Klimarådet understreger samtidigt, at biogasproduktion ikke er det eneste redskab i værktøjskassen. Elbiler og plug-in hybridbiler bliver de første nye teknologier i elektrificeringen af vejtrafikken, konstaterer de. Teknologier, der allerede er tilgængelige og på vej til at slå igennem på markedet.

I takt med øget elproduktion fra vedvarende energikilder vokser behovet for bedre udnyttelse af fleksibelt forbrug af elektricitet. 

Her peger Klimarådet blandt andet på elbiler som løsningen, fordi de i kraft af deres fleksibilitet understøtter et elsystem, der baserer sig på vindkraft. Udbygning med elbiler muliggør derfor en mere effektiv udnyttelse af vind- og solenergien og øger derfor den samfundsøkonomiske værdi af de vedvarende energikilder – en anden positiv synergieffekt på tværs af sektorer.

Efterlysning: Lige konkurrencevilkår
Hos E.ON leder vi ved eksemplets magt – et helt bevidst valg. Derfor udbygger vi biogasproduktionen, bygger gastankstationer og bruger strøm fra vedvarende energi – fra egne vandkraftværker – i vores offentlige ladenetværk til elbiler.

Det gør vi, både fordi det er den rigtige vej at gå, men også fordi markedet for disse løsninger vokser i takt med, at vi skal bevæge os væk fra de fossile løsninger. Der er dog stadig en væsentlig barriere, som Klimarådet rigtigt pointerer, og det er vores afgiftssystem, som ikke er befordrende for en grøn omstilling. Og det skaber ulige konkurrencevilkår.

IMF fremhæver Danmark som et af de fem EU-lande, der støtter fossil energi mest [se her]. Ifølge IMF afspejler de lave danske dieselafgifter ikke den omkostning, forureningen påfører samfundet, ligesom den skævvrider grænsehandlen. Som resultat, konstaterer IMF, støtter Danmark i 2015 fossil energi med ca. 7.662 kroner pr. indbygger. Denne effekt kan også ses, når tyskere i dag kører til Sønderjylland for at tanke diesel.

Udover nogle af Europas laveste dieselafgifter, har vi også Europas højeste afgifter på naturgas. Den afgiftsstruktur gavner næppe omstilling til gas i den tunge transport, som Energistyrelsen ellers anbefaler.

Skal vi indfri regeringens ambition om Danmark som grønt foregangsland – og det skal vi – har vi brug for en afgiftsreform, der ligestiller de forskellige teknologier, så dem der forurener, betaler, og dem, der ikke forurener, ikke betaler. Ellers sker omstillingen ikke. Og det kan kun gå for langsomt med en sådan reform.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00