Erhvervsliv, miljøorganisation og tænketanke: Regeringens klimaplan savner tempo, grøn strøm og melding om CO2-afgift

Regeringen får ros for endelig at fremlægge en køreplan for klimaindsatsen, men kritiseres for at fedtspille på konkrete virkemidler, der giver hurtige CO2-reduktioner. Energisektoren efterlyser grøn strøm.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Det faglige fundament for den danske klimapolitik er stærkere ovenpå klimaminister Dan Jørgensens (S) nye klimaprogram, men regeringen mangler stadig at bekende kulør på en række afgørende klimaspørgsmål.

Sådan lyder reaktionerne fra erhvervsliv, tænketanke og en miljøorganisation efter regeringens årlige statusrapport for klimaindsatsen, det såkaldte klimaprogram, blev præsenteret onsdag.

Det er bekymrende, at produktionen af grøn strøm ikke er tænkt tilstrækkeligt ind i planen på trods af den mangel, vi ser ind i allerede nu.

Thomas Aarestrup Jepsen
Direktør, Dansk Solkraft

Klimaprogrammet giver i år et mere detaljeret katalog af tekniske muligheder i klimakampen, og som noget nyt har regeringen også givet en tidsplan frem mod 2025, der beskriver, hvornår regeringen godt kunne tænke sig at træffe beslutningerne, der skal sikre klimamålet i 2030 kan nås.

Sådan en tidsplan har været efterspurgt længe, og at det først er i 2025 den samlede ”klimahandlingsplan” til klimamålet i 2030 kommer på plads, møder kritik fra både industrien og miljøorganisation.

{{toplink}}
Læs også

Hos DI mener man, at tempoet på den danske klimaindsats skal yderligere i vejret, for den grønne omstilling kræver mange penge i investeringer, og de falder først for alvor, når rammerne er kendt.

”Vi vil bestemt ikke kritisere, hvis beslutningerne bliver taget endnu tidligere end 2025,” lyder det fra DI’s administrerende direktør, Lars Sandahl Sørensen.

DI presser også regeringen for at speede tempoet op på de to energiøer, som industrien vil have i drift inden 2030.

"De skal være med til at levere de meget store mængder vedvarende energi, som vi skal bruge til at omstille den tunge transport. Det nytter ikke noget at vente til efter 2030, som regeringen hidtil har lagt op til," siger DI-direktøren i kommentaren.

0:000:00