EU-lande enige om CO2-krav til nye lastbiler

HÅRDE KRAV: Nye lastbiler skal reducere udledningen af CO2 med 30 procent i 2030. Det er blandt kravene i en ny aftale mellem EU’s medlemslande og Europa-Parlamentet. 

Ifølge Europa-Parlamentet var tunge køretøjer i 2016 ansvarlige for cirka en fjerdedel af CO2-udledningen fra vejtransporten i EU. 
Ifølge Europa-Parlamentet var tunge køretøjer i 2016 ansvarlige for cirka en fjerdedel af CO2-udledningen fra vejtransporten i EU. Foto: Colourbox.dk
Andreas Arp

EU’s medlemslande og Europa-Parlamentet blev natten til tirsdag i denne uge enige om nye krav til producenterne af lastbiler. Det er første gang nogensinde, at EU stiller krav til nye lastbilers forbrug af brændstof.

De nye miljøkrav indebærer mere konkret, at nye lastbiler i EU i gennemsnit skal udlede 15 procent mindre CO2 i 2025 og 30 procent mindre i 2030 i forhold til 2019.

Samtidig indebærer aftalen også en incitamentsstruktur, der indtil 2025 skal gøre det mere attraktivt for producenterne at producere nul- og lavemissionskøretøjer.

I 2022 er det planen, at der skal gøres status over effekten af aftalen ved en revision, men indtil videre er den danske regering godt tilfreds med de nye krav:

Det er rigtigt godt nyt for klimaet, der får en mindsket CO2-udledning, og for vognmændene, der får en mindre brændstofregning.

Jeppe Juul
Transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd

”Jeg er glad for, at vi nu endeligt kan afslutte forhandlingerne med et resultat, der tager endnu et skridt i den svære udfordring med at reducere de stigende emissioner i transportsektoren. Danmark har presset på for at få en så ambitiøs aftale som muligt, og vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022,” siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) i en pressemeddelelse.

Står for en fjerdedel af vejtransportens udledning
Også miljøorganisationen Det Økologiske Råd er begejstret for nyheden om de nye krav:

Danmark har presset på for at få en så ambitiøs aftale som muligt, og vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022.

Lars Christian Lilleholt (V)
Energi-, forsynings- og klimaminister

"Det er utrolig vigtigt, at vi nu også får mindsket klimabelastningen fra nye lastbiler, da det er en sektor, der vokser, og som indtil nu ikke har været reguleret i forhold til CO2-udledning. Det er rigtigt godt nyt for klimaet, der får en mindsket CO2-udledning, og for vognmændene, der får en mindre brændstofregning,” siger transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd Jeppe Juul i en pressemeddelelse.

I ITD er man også overordnet tilfreds med resultatet af forhandlingerne. Brancheorganisationen for de professionelle transport- og logistiskvirksomheder betragter klimaudfordringerne som et fælles europæisk problem og er derfor glade for aftalen:

”For os har det hele tiden været afgørende, at der er fair balance mellem meromkostninger for lastbilproducenterne og brændstofbesparelserne forbundet med standarderne, så udviklingen af effektive køretøjer på sigt kan bidrage positivt til både klimaet og økonomien i den enkelte transportvirksomhed,” siger Lasse Kristoffersen, der er politisk konsulent i ITD.

0:000:00