Europa-Parlamentet stemmer nye CO2-krav til biler igennem

AFSTEMNING: Et flertal i Europa-Parlamentet har støttet, at CO2-udledningen fra nye biler skal reduceres med 40 procent i 2030, og at 35 procent af alle nye biler på samme tid skal være elektriske eller hybridbiler.

Et flertal bestående af medlemmer af Europa-Parlamentet fra den liberale, den grønne og den socialdemokratiske gruppe stemte onsdag for at skærpe kravene til bilers CO2-udledning.
Et flertal bestående af medlemmer af Europa-Parlamentet fra den liberale, den grønne og den socialdemokratiske gruppe stemte onsdag for at skærpe kravene til bilers CO2-udledning.Foto: Jean-Francois Badias/AP Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

En opjustering af EU-Kommissionens forslag, men til gengæld en nedtoning af udspillet fra Europa-Parlamentets eget miljøudvalg.

Det blev bundlinjen, da et flertal blandt Europa-Parlamentets medlemmer onsdag vedtog nye CO2-krav for biler og varebiler.

Kravene fra Parlamentet lyder på, at nye biler i gennemsnit skal udlede 40 procent mindre CO2 end niveauet i 2021. Allerede i 2025 skal niveauet være beskåret med 20 procent.

”Hvis ikke vi sikrer, at Europa er i stand til at produce grønne biler inden for en overskuelig tidsramme, så vil vi ikke kunne leve op til vores mål med Parisaftalen, men den europæiske bilindustri vil også halte efter det globale marked med tabte job til følge,” siger Miriam Dalli fra den socialdemokratiske gruppe i en kommentar.

Medlemslande skal på banen
Det var Miriam Dalli, der stod for den kompromistekst, Parlamentets miljøudvalg stemte igennem i september. Her lød forslaget på en reduktion på 45 procent i 2030 mod EU-Kommissionens oprindelige udspil på 30 procent.

Udover reduktionskravene indeholder Parlamentets beslutning også et krav om, at 35 procent af alle nye biler i 2030 skal være lavemissionskøretøjer. Det vil sige enten elektriske eller hybridbiler.

"Den hollandske regering og andre støtter højere ambitioner. Vi kan ikke gå på kompromis med klimaet, bare fordi visse regeringer og Kommissionen handler som lobbyister for bilindustrien,” siger hollandske Bas Eickhout fra Parlamentets grønne gruppe i en kommentar.

{{toplink}}

Forventer boost af elbiler
Opbakningen til de 40 procent fra de direkte folkevalgte europæiske politikere svarer netop til det niveau, som den danske regering tidligere har meldt ud, at man vil anbefale og arbejde for.

0:000:00