Debat

FDM: Grøn omstilling i transporten kræver politisk vilje til nye afgifter

DEBAT: I stedet for det nuværende groteske kludetæppe af en bilbeskatningsmodel, som ikke fremmer den grønne omstilling, er der behov for politisk vilje til en konkret indsats med en afgiftsmodel baseret på bilers tekniske egenskaber, skriver FDM. 

Regeringens klimaudspil er ambitiøst, men skal vi i mål på transportområdet, vil det kræve langt mere omfattende tiltag end dem, der lægges op til, mener Thomas Møller Thomsen, FDM.
Regeringens klimaudspil er ambitiøst, men skal vi i mål på transportområdet, vil det kræve langt mere omfattende tiltag end dem, der lægges op til, mener Thomas Møller Thomsen, FDM.Foto: Jonas Vandall Ørtvig/Ritzau Scanpix
Nikolai Evereth Hansen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Møller Thomsen
Administrerende direktør, FDM

Regeringen fremlagde i forrige uge sit udspil til en plan for klimaindsatsen for de sektorer, der ligger uden for kvotesystemet. I klimajargon: biler, boliger og bønder.

FDM har rost udspillet for at være ambitiøst, men skal vi i mål på transportområdet, vil det kræve langt mere omfattende tiltag end dem, der lægges op til.

Et samlet EU skal lægge pres på bilindustrien
Væsentligst er, at hele EU enes om at bidrage til den grønne omstilling på transportområdet. Det samlede danske bilsalg er trods alt kun på størrelse med Hamborgs.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Kun et samlet EU vil kunne lægge det nødvendige pres på bilindustrien i forhold til udviklingen af grøn teknologi, så mobiliteten også er sikret i 2030, når de sidste fossil-biler ifølge regeringen bliver solgt herhjemme.

Med til historien hører også, at et dansk forbud mod salg af benzin- og dieselbiler vil være i strid med EU's regler, så længe de øvrige EU-lande ikke er enige. Også derfor er det nødvendigt at få EU med.

Hvis det er den politiske forventning, at den grønne omstilling vil komme af sig selv, og at bilister samtidig årligt skal lægge i omegnen af 50 milliarder kroner i bilrelaterede afgifter, er det stensikkert, at regeringens mål ikke vil kunne opfyldes.

Thomas Møller Thomsen
Administrerende direktør, FDM

Vi står med et grotesk kludetæppe af en bilbeskatningsmodel
De danske politikere kan dog gøre noget, mens vi venter på, at der på EU-plan kan skabes opbakning til en udfasningsdato for benzin- og dieselbiler. Det er af afgørende betydning, at vi indretter bilbeskatningen, så den fremmer den grønne omstilling.

Det kan man ikke sige, den nuværende værdibaserede afgiftsmodel gør – tværtimod. Derfor har det været nødvendigt at lave en lang række komplicerede omregninger, fradrag og tillæg, så vi i dag står med et grotesk kludetæppe af en bilbeskatningsmodel.

Det er dette kludetæppe, man nu vil brodere videre på med blandt andet ekstra fradrag for eldrevne firmabiler. El- og hybridbiler bliver i den nuværende model tilgodeset, så kun de dyreste elbiler reelt betaler afgift. Også opladningshybrider nyder godt af afgiftsreduktion.

Kortsigtede løsninger skaber ikke de nødvendige resultater 
Men det største problem med regeringens udspil er, at disse gunstige forhold kun garanteres i yderligere to år. Det er kortsigtet og skaber ingenlunde den nødvendige ro om elbilerne, som både forbrugerne og bilbranchen har brug for.

Når målet er at få danskerne til at ændre vaner og tage den grønne bilteknologi til sig, er der behov for ro og langsigtede gunstige rammer. Regeringen burde derfor tage fat på en større og mere grundlæggende reform af bilafgifterne.

FDM har sammen med Bilbranchen i Dansk Industri og De Danske Bilimportører tidligere foreslået en afgiftsmodel baseret på bilens tekniske egenskaber frem for dens værdi, en løbende afgift frem for købsafgift og et generelt lavere afgiftsniveau, der bedre afspejler bilerne samfundsmæssige omkostninger.

Den model kan passende begynde med de grønne el-, hybrid- og brintbiler.

Afgiftsmodel baseret på bilens tekniske egenskaber 
Forslaget er at lade de grønne biler blive de første, der overgår til en ny bilbeskatningsmodel uden registreringsafgift. I stedet for at beskatte bilen ud fra dens værdi, kan der opkræves en løbende ejerafgift, der eventuelt er højere end i dag.

Ejerafgiften kan med fordel fastsættes ud fra parametre som bilens vægt og energieffektivitet. For plugin-hybriderne kan der endvidere være et tillæg baseret på, hvor effektiv bilens forbrændingsmotor er.

I takt med at de grønne biler falder i produktionspris, vil der politisk være mulighed for løbende at øge ejerafgiften og dermed finde en dynamisk balance mellem på den ene side at fremme de grønne biler og på den anden hensynet til statens provenu fra bilafgifter.

Den grønne omstilling kommer ikke af sig selv
Hvis det er den politiske forventning, at den grønne omstilling vil komme af sig selv, og at bilister samtidig årligt skal lægge i omegnen af 50 milliarder kroner i bilrelaterede afgifter, er det stensikkert, at regeringens mål ikke vil kunne opfyldes.

Derfor er der behov for en hurtig og konkret indsats, som her skitseret. Sker det, er vi i FDM til gengæld meget optimistiske. Men den grønne omstilling i transporten kræver, at den politiske vilje er til stede.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Thomsen

Fhv. adm. direktør, FDM
cand.jur. (Aarhus Uni.)

0:000:00