Forligspartier: Regeringen sylter elbilerne

ELBIL: Radikale og Socialdemokratiet vil have bedre vilkår for elbilmarkedet i en fart. Regeringen har ikke planlagt nye forhandlinger og er dermed ved at dræbe markedet, mener Radikale.

Salget af elbiler falder, branchen kalder på politisk handling og partier bag elbilaftalen fra 2015 vil komme den til undsætning.

Men selvom en række medier før jul skrev, at forligsparterne skulle til et såkaldt ”skæbnemøde” hos skatteministeren 19. januar, ligger forhandlingerne stille.

Skatteministeriet oplyser nemlig til Altinget, at der ikke var skemalagt noget møde 19. januar, og at der på nuværende tidspunkt slet ikke er planlagt fremtidige møder om emnet.

Hverken Skatteministeriet eller skatteminister Karsten Lauritzen (V) ønskede mandag at oplyse noget om, hvad de forventer, der skal ske fremadrettet.

Det er stærkt kritisabelt, mener skatteordførerne fra forligspartierne Radikale og Socialdemokratiet.

”Regeringen er aktivt ved at slå hele elbilmarkedet ihjel,” siger Martin Lidegaard (R) og uddyber:

”Markedet er dybfrossent og hele branchen venter på de politiske beslutningstagere. I december dukkede ministeren op (til møde med ordførerne, red.) uden mandat, og nu må vi forstå, at han ikke har tænkt sig at mødes i januar. Det er uacceptabelt og vidner om en fuldstændig ligegyldighed over for elbilerne i Danmark.”

Ifølge Martin Lidegaard vil Radikale trække sig fra forliget, hvis ikke regeringen mindst ruller 1. januars afgiftsstigning fra 20 til 40 procent tilbage (se dokumentation).

Så langt vil skatteordfører Jesper Petersen (S) ikke gå, selvom han mener, at regeringen nærmer sig en misligholdelse af aftalen fra oktober 2015.

”Jeg har rykket Skatteministeriet for at få et nyt møde i aftalekredsen. Det var jo en del af aftalen, at der skulle evalueres på salgstallene efter ét år. Den klausul var vigtig for at få sat ind, og som vi læser salgstallene nu, er der behov for at evaluere aftalen,” siger han.

Branchen kalder på løsning
Med aftalen om afgifter på elbiler stiger afgiftsbetalingen trinvis fra 20 procent i 2016 til 40 procent i 2017, 65 procent i 2018 og 90 procent i 2019, før den lander på 100 procent i 2020.

I aftaleteksten fra 2015 skriver parterne, at ”der er tegn på, at elbiler står over for et mindre gennembrud i Danmark.”

I den medfølgende pressemeddelelse oplyser Skatteministeriet, at der derfor ”i længden ikke er behov for samme lempelige vilkår som hidtil.”

Selvom elbilsalget steg markant i årene op til aftalen – og selvom afgifterne indfases gradvist – har Dansk Elbil Alliance længe plæderet for, at afgifterne kom for hurtigt.

”Hvis registreringsafgiften hæves igen til nytår, som loven p.t. siger, vil elbilsalget gå helt i stå,” skrev branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader i december i et debatindlæg.

Den linje findes hos en række aktører i bilbranchen, som har opfordret regeringen og partierne bag elbilaftalen til at hugge afgifts-bremserne i.

”Mens vi venter på en ny afgiftsreform, kan man med fordel udskyde næste trin i afgiftsindfasningen for elbilerne, således at de fortsætter i 2017 på samme vilkår som i 2016,” skriver bilejernes interesseorganisation FDM i en kommentar på sin hjemmeside fra december.   

"Nu er der gået en måned yderligere"
Socialdemokratiet og Radikale er enige med FDM og Dansk Elbil Alliance i, at den afgifts-indfasning, de selv har været med til at vedtage, skal parkeres med det samme.

”Ellers kan vi ikke længere stå på mål for det,” siger Martin Lidegaard og tilføjer:

”Mens Tyskland, Holland, Frankrig og Norge vedtager den ene mere ambitiøse politik efter den anden, så står den danske regering bare bomstille.”

Jesper Petersen undrede sig i december over skatteministerens passivitet og opfordrer til, at han får sat strøm til forhandlingerne.

”Nu er der gået en måned yderligere, og vi har ikke engang fået en indkaldelse til nye drøftelser. Det er skidt for det marked, vi forsøger at hjælpe,” siger han.

Forrige artikel Minister: Vores grønne mål kræver massive investeringer Minister: Vores grønne mål kræver massive investeringer Næste artikel Alternativet vil ikke længere være røde Alternativet vil ikke længere være røde
Med trusler skal klimalov bygges

Med trusler skal klimalov bygges

NYHEDSANALYSE: Det fremstår ofte som et teknisk problem at nå klimamålet om 70 procents reduktion af drivhusgasserne i 2030. De seneste dages trusler om at vælte klimaministeren og regeringen vidner om, at det i lige så høj grad bliver et politisk problem.