Friis håber på elbil-tidsplan til sommer

SAMRÅD: Lykke Friis (V) afviser, at regeringen fører uambitiøs transportpolitik, og forventer at have elbil-tidsplan klar til sommer. S, SF og Dansk Elbil Alliance efterlyser handlingsplaner og bedre organisering.
Foto: www.sermitsiaq.ag
Anne Burlund
Regeringen har ikke siddet på hænderne, når det kommer til initiativer, der skal udbrede elbiler i Danmark. Sådan lød det fra klima- og energiminister, Lykke Friis (V), på et samråd i Folketingets Energiudvalg, tirsdag. Regeringens Energistrategi, der blev fremlagt i sidste uge, har ellers mødt hård kritik fra flere sider for at være uambitiøs og utilstrækkelig på transportområdet - og for stort set ikke at rumme nogle nye initiativer.

SF's klima- og energiordfører, Anne Grete Holmsgaard, der havde indkaldt til samrådet, ville have ministeren til at forklare mere dybdegående om regeringens strategi, prioriteter, tidsplan og konkrete initiativer til udrulningen af elbiler i Danmark.

"Mit bud - og det er kun et bud - er, at Energistyrelsen i samarbejde med branchen har en tidsplan klar inden sommerferien," sagde Lykke Friis på samrådet - efter at være blevet afkrævet et konkret svar op til flere gange.

Friis: Lang række udfordringer
I den nye Energistrategi slår regeringen fast, at der blandt andet skal etableres en pulje på 25 mio. kroner til at understøtte udrulningen af ladestandere til elbiler for at kickstarte udviklingen på området.

Men Lykke Friis erkendte, at der er en lang række udfordringer, der skal ryddes af vejen, før elbiler er konkurrencedygtige og kan erstatte benzin- og dieseldrevne biler. Det gælder eksempelvis batteriteknologien og elbilens rækkevidde. Men hun fremhævede, at regeringen allerede har iværksat flere initiativer:

Det haster med at få defineret rammevilkårene for opsætning af ladestandere. Jeg mangler svar på, hvordan projektet skal koordineres, og hvilken minister der har det overordnede ansvar for elbiler.

Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

"Foruden puljen på 25 mio. kroner har vi sikret afgiftsfritagelse af elbiler frem til 2015, der er nedsat et smart-grid netværk, der blandt andet arbejder med intelligent opladning af elbiler, og der er søsat forsøgsprojektet Edison på Bornholm, der skal teste, hvordan det kan lade sig gøre i praksis," sagde Lykke Friis.

Usikkert marked
Klima- og energiministeren understregede, at det er særdeles vanskeligt at forudsige, hvor udbredt elbilen bliver på både kort og lang sigt. Prognoser fra elbil-branchen pegede tidligere på, at der kunne forventes en halv million elbiler på gaden i 2020. Sidste år fremsatte Socialdemokraterne forslag om at afsætte 400 mio. kroner med et mål om 100.000 elbiler i 2015.

I regeringens handlingsplan for vedvarende energi for 2010 vurderes markedsudviklingen at føre til en elbil-bestand på 80.000 i 2020, men det tal er ifølge ministeren særdeles usikkert.

"I de seneste prognoser tales der om 15.000 i 2015, og meget taler nu for et lavere tal. Der er en betydelig usikkerhed inden for dette felt, så der er al mulig god grund til at træde varsomt, hvad angår opsætning af ladestandere i det offentlige rum," sagde Lykke Friis.

Alle interessenter skal inddrages
Anne Grete Holmsgaard var ikke tilfreds med ministerens redegørelse og savnede svar på, hvordan regeringen har tænkt sig at organisere og administrere puljen på 25 mio. kroner i praksis.

0:000:00