Friis: Vi er ikke i mål på transport-området

ENERGISTRATEGI: Regeringens Energistrategi 2050, der blev fremlagt torsdag, rummer store mangler på transportområdet, lyder kritikken fra både grønne organisationer, brancheorganisationer og oppositionen. Klima- og energiminister, Lykke Friis (V), erkender, at der endnu er langt til målet på transportområdet.
Klima- og energiminister, Lykke Friis (V), kunne ikke præsentere mange nye initiativer på transportområdet, da hun torsdag fremlagde regeringens Energistrategi 2050.
Klima- og energiminister, Lykke Friis (V), kunne ikke præsentere mange nye initiativer på transportområdet, da hun torsdag fremlagde regeringens Energistrategi 2050.Foto: Hasse Ferrold
Anne Burlund
Der er så godt som ingen initiativer på transportområdet i regeringens energistrategi, der blev fremlagt i går, torsdag. Regeringens udspil, der igennem flere år har været ventet med spænding fra alle kanter, er derfor helt utilstrækkeligt i forhold til transportsektoren, hvis Danmark skal være fri af fossile brændsler og leve op til EU's klimamålsætninger om at begrænse udslippet af CO2. Sådan lyder kritikken over en bred kam fra både politikere, organisationer og eksperter.

Sammenlignet med 1990 er bruttoenergiforbruget til transport ifølge tal fra Energistyrelsen vokset med 23 procent. Og Klimakommissionens formand havde derfor gerne set et mere ambitiøst udspil om, hvordan transportsektoren kan bidrage til energieffektivitet og et samfund fri af fossile brændsler:

"Transportsektoren er det eneste sted, hvor jeg ser et gabende hul i regeringens strategi. Mange politikere argumenterer for, at fordi det er dyrt at omstille transportsektoren til grøn energi, skal vi vente, men det ved jeg ikke, om jeg er helt enig i," siger Katherine Richardson, der var formand for Klimakommissionen.

Regeringen for uambitiøs
Klimakommissionens fremlagde i september sin rapport om et samfund fri af fossile brændsler, og regeringens strategi bygger videre på Klimakommissionens arbejde. 

Regeringen slår i den nye strategi fast, at der i 2020 skal iblandes 10 pct. biobrændstoffer i benzinen, der skal etableres en pulje på 25 mio. kr. til udrulning af ladestandere til elbiler, og hvert tredje år skal der gennemføres en vurdering af, hvorvidt de rette rammevilkår er til stede. Derudover skal der i EU arbejdes for at fremme udbredelsen af elbiler og øge forskningsindsatsen.

Selvom Katherine Richardson erkender, at netop transportsektoren er en hård nød at knække, mener hun, at udspillet ikke er tilstrækkeligt:

Transportsektoren er det eneste sted, hvor jeg ser et gabende hul i regeringens strategi. Mange politikere argumenterer for, at fordi det er dyrt at omstille transportsektoren til grøn energi, skal vi vente, men det ved jeg ikke, om jeg er helt enig i.

Katherine Richardson
Formand for Klimakommissionen

"De 25 millioner kroner regeringen har afsat til at understøtte udrulningen af ladestandere til elbiler er ikke tilstrækkelig, hvis der skal indfases 100.000 elbiler i 2020, som vi har anbefalet. Men det kan måske være med til at få bolden til at rulle," siger Klimakommissionens formand, der også gerne havde set, at regeringen havde haft et udspil om hybridbiler.

Afgiftsfritagelsen for elbiler burde fortsætte
Klimakommissionen har anbefalet, at afgiftsfritagelsen for elbiler videreføres efter 2015 for at skabe klare rammer for producenterne, så teknologien kan udvikles yderligere. Men det har regeringen ikke lagt op til i den nye strategi, og det skuffer både eksperter fra Klimakommissionen og flere grønne organisationer.

"Vi havde gerne set, at man forlængede den afgiftsfri periode videre end 2015, men det ønsker regeringen åbenbart ikke, så her står man i hvert fald ikke på skuldrende af Klimakommissionen, som man ellers så flot siger," siger Tarjei Haaland, klimapolitisk medarbejder i Greenpeace.

Han mener, at det er ekstremt pinligt, at regeringen har haft så lang tid til at forberede energiudspillet, men stadig ikke er kommet et skridt videre med, hvordan man løser problemerne i transportsektoren, som er den sektor, der har størst vækst i CO2-belastning. Et synspunkt som Danmarks Naturfredningsforening (DN) deler til fulde:

Dokumentation

"Energistrategi 2050" - En omstilling til grøn energi i transportsektoren

Regeringen vil:

  • Gennemføre en teknologivurdering i 2011 og herefter hvert tredje år for at sikre de rette rammevilkår for, at nye teknologier vil kunne understøtte målsætningerne om en reduktion af transportsektorens drivhusgasudledning både på kortere sigt frem mod 2020 og på længere sigt frem mod 2050.
     
  • Sikre krav om at indfase iblanding af 10 pct. biobrændstoffer i 2020.
     
  • I EU arbejde for mere dækkende bæredygtighedskrav for 1. generations biobrændstoffer, samt for mulighed for prioritering af 2. generations biobrændstoffer.

  • Etablere en pulje på 25 mio. kr. til statslig medfinansering til at understøtte udrulningen af ladestandere til elbiler med det formål at kickstarte en udvikling på området samt indrette en hensigtsmæssig regulering heraf.
     
  • I EU arbejde for at fremme udbredelsen af elbiler ved bl.a. styrket harmonisering og standardisering af teknologi til elbiler, og en udrulning af ladeinfrastruktur i hele EU, der er koordineret med regulering af intelligent infrastruktur.
     
  • I EU arbejde for en intensiveret forsknings- og udviklingsindsats inden for grønne transportteknologier og fortsat arbejde for skærpede krav til bilers energieffektivitet og CO2-udledning.

0:000:00