Gitte Seeberg til Ole Birk: Selvfølgelig kan vi lære af Norges grønne omstilling

DEBAT: I Danmark står transportsektoren for omkring en femtedel af den samlede miljøbelastning, så selvfølgelig skal autobranchen løfte sammen med ansvarlige politikere, der sætter klimaet højt. Til det projekt kan vi med fordel lade os inspirere af Norge og Holland, skriver Gitte Seeberg.

Af Gitte Seeberg
Administrerende direktør for AutoBranchen Danmark 

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er i en Berlingske-artikel 20. februar meget forbeholden over for, at Danmark kan lære af Norge i den grønne omstilling. Transportministeren bruger undskyldningen, at han ikke har flertal til at gå mere gennemgribende til værks, når det handler om at fremsætte politik, som skal være med til at sikre, at Danmark når både nationale og internationale mål for klimaet.

Det kan godt undre i en tid, hvor store demonstrationer rundt om i europæiske hovedstæder viser, at især den unge generation mener, at der skal handles nu. Ikke om ti år. Nu.

I Danmark står transportsektoren for omkring en femtedel af vores samlede miljøbelastning, så selvfølgelig skal autobranchen løfte sammen med de ansvarlige politikere, der sætter klimaet højt. Og til at gøre det bedst skal vi lade os inspirere af udlandet, selvfølgelig med det rationelle forbehold, at økonomien skal hænge sammen.

Ro i maven
AutoBranchen Danmark afholder senere i år en stor konference kaldet ”Vores Autobranche”, hvor eksperter fra ind- og udland kommer. To oplæg her leveres af en nordmand og en hollænder. Begge repræsentanter kommer med konkrete erfaringer i bagagerummet, som tilsammen giver bud på, hvordan dansk politik kan stykkes sammen.

For vi ved, at vi ikke løser klimaudfordringerne alene. Det kræver samarbejde mellem EU-landene, og det kræver åbne sind over for tiltag og løsninger, som viser deres værd i virkeligheden.

I Norge har en massiv investering på godt to milliarder kroner årligt ført til, at bestanden af elbiler i dag er næsten 200.000. I Danmark udgør bestanden af el- og hybridbiler knap 11.000. I Holland vokser elbilsalget også, og her har man i samme ombæring opstillet næsten 20 ladestandere per 100 km. Det betyder, at netværket skaber ro i maven på de kunder, som overvejer at investere i en el- eller hybridbil.

Selvfølgelig kan vi lære af Norge
Derfor nytter det ikke noget, hvis Ole Birk Olesen på baggrund af det nuværende politiske landskab skyder et Norge-besøg til hjørnet. Især ikke når den danske regering har som erklæret mål, at vi i 2035 skal have én million elbiler i Danmark. Og slet ikke, når vi skal lave en langsigtet plan for både vores bilafgifter og klimatiltag, som rammer det erhvervsliv, hvor biler er omdrejningspunktet.

Det, der burde give ekstra ild i øjnene på ministeren, er, at hans eget parti, Liberal Alliance, har som erklæret politik at fjerne afgiften på alle biler, herunder også elbiler specifikt.

Hvis man vil gå seriøst ind i den kamp, bør man have sit datagrundlag på plads. Både Norge og Holland giver nogle af svarene på, hvad vi i Danmark skal indstille os på. Så kære minister: Selvfølgelig kan vi lære noget af Norge i den grønne omstilling.

Forrige artikel Konservativ: Blå blok skal ind i klimakampen Konservativ: Blå blok skal ind i klimakampen Næste artikel Dansk Byggeri klar med ny analyse: Grøn energi fosser ud af utætte bygninger Dansk Byggeri klar med ny analyse: Grøn energi fosser ud af utætte bygninger
  • Anmeld

    Allan Christensen · Kemiingeniør

    Bioenergi og traditionel udviklet ny teknologi

    Det er en ulykke af dimensioner om hestevogne, pesticider, dampmaskiner, eksplosionsmotorer, atomkraft, elmotorer og anden traditionel udviklet ny teknologi ikke har bidraget til en økologisk mindre uansvarlig person- og varetransport - og til at vi på så kort tid har kunnet få så mange lønforhøjelser skattelettelser, afgiftsnedsættelser, dyrtidsportioner, velfærdsgoder, miljøteknologier og grønne omstillinger med så uventet få ødelæggende konsekvenser for klimaet, naturen, biodiversiteten, folkesundheden, dyrevelfærden, vandmiljøet, luftmiljøet, grundvandet, arbejdsmiljøet denne verdens fattigste mennesker samt ikke mindst vore efterkommere og den fremtid vi stiller dem i udsigt.