Grøn kritik af ny EU-luftfartsstrategi

LUFTFART: Klimaet bliver ignoreret i EU-Kommissionens nye luftfartsstrategi, lyder det fra Concito og Den Grønne Gruppe i Europa-Parlamentet. DI er positive, fordi den arbejder for tilgængelighed til nye handelsmarkeder.

EU-Kommissionen har mandag præsenteret sin nye strategi for luftfarten i Europa.
EU-Kommissionen har mandag præsenteret sin nye strategi for luftfarten i Europa.Foto: Colourbox
Emma Qvirin Holst

Klimaet bliver ikke taget alvorligt i EU-Kommissionens nye luftfartsstrategi, lyder kritikken fra den grønne organisation Concito.

”Kommissionen tager ikke klimaet alvorligt. Der mangler konkrete tiltag på klimaudfordringen. Den bliver nærmest talt ned, som om den ikke rigtig eksister,” siger chefkonsulent Susanne Krawack.

Mandag præsenterede EU-Kommissionen sin nye strategi for europæisk luftfart, der lægger op til en vifte af initiativer. Kommissionen vil modernisere EASA-forordningen, der udgør rammen for EU's flysikkerhedsregler.

Kommissionen ønsker desuden mandat til at forhandle på vegne af Unionen med en række 3. lande om luftfartsaftaler – herunder blandt andet Golf-landene, Kina og Tyrkiet. Luftfartsaftalerne skal blandt andet sikre en mere åben og ensartet markedsadgang mellem EU's medlemslande og 3. landene.

Som den eneste transportform er luftfarten siden 2012 omfattet af den europæiske kvoteordningsmodel. Det glemmer folk ofte.

Per Henriksen
Chefkonsulent DI Transport

Derudover blev klimaet, sociale vilkår og fremtidig kapacitetsproblemer i europæiske lufthavne og luftrummet også nævnt. Men der er endnu ikke noget mere konkret på disse områder.

Det er et problem, at klimaet ikke tænkes seriøst med ind i strategien, mener Susanne Krawack. Hun peger på, at der er behov for regulering af flytrafikkens brændstofforbrug, og det er bedst, når det er på EU-niveau. Det kan også bane vejen for at indfase biobrændstoffer:

”Det er oplagt at lave regulering for brændstofsforbruget, når man nu laver sådan en strategi og påstår, at den er bæredygtig. Det ville være et konkret klimatiltag,” siger Susanne Krawack.

Grøn kritik fra Europa-Parlamentet
Strategien bliver også mødt med kritik fra Den Grønne Gruppe i Europa-Parlamentet. Det er den gruppe, som SF tilhører i Parlamentet.

Den Grønne Gruppe peger på, at klimaet bliver ignoreret i strategien, hvor kommissionen udelukkende fokuserer på at øge væksten i luftfartsbranchen, mens branchens problemer overses. Blandt andet det, at den allerede er en stor CO2-synder, lyder det:

0:000:00