Grøn skuffelse over regeringens transport-kurs

OMSTILLING: Regeringen har leveret for lidt af, hvad den selv stillede i udsigt på omstillingen af transportsektoren, mener grønne organisationer, der dog også roser regeringen for at have satset på den kollektive trafik.

I sidste uge aflyste regeringen den varslede omlægning af bilafgifterne. <br>
I sidste uge aflyste regeringen den varslede omlægning af bilafgifterne.
Hjalte T. H. Kragesteen

Regeringen har skuffet, når det handler om grøn transport.

Sådan lyder det fra flere grønne organisationer, efter at regeringen i sidste uge aflyste reformen af bilafgifterne.

"Hvis man sætter det i forhold til, hvad vi kunne forvente, da vi så regeringsgrundlaget, så har det stået grelt til i forhold til transportsektoren. Der har godt nok ikke være mange ambitioner om at omstille transporten," siger chefkonsulent i Concito Susanne Krawack.

Hun bliver bakket op af Det Økologiske Råd og Greenpeace. Kritikken går ikke kun på den manglende reform af bilafgifterne, men lige så meget på, at det bestemt ikke er første gang, at et helt centralt grøn tiltag på transportområdet er røget en tur i graven.

Det er ikke sådan, at regeringen slet ikke har leveret noget. Og de borgerlige har ikke tænkt sig at gøre det bedre. Blå blok vil jo bygge motorveje.

Jan Søndergård
Politisk rådgiver, Greenpeace

Allerede i 2012 kunne statsministeren på et berømt pressemøde meddele, at der kommer en god løsning i morgen. Den gode løsning blev, at betalingsringen - efter massivt pres - blev droppet. Droppet blev også de lastbilafgifter, som regeringen havde lovet i regeringsgrundlaget. Det skete i februar 2013, hvilket lastbilbranchen jublede over. Regeringen lovede også ren-luft-zoner, som skulle sikre renere luft i de store byer gennem skrappere krav til biler og varebilers udledning af sundhedsskadelige stoffer. Det blev heller ikke til noget, og i stedet lancerede regeringen i juni 2014 en ren-luft-pakke, som fik en hård medfart fra flere sider.

Samlet set har regeringen skuffet, når det handler om de ting, der kan gøre ondt hos bilejerne, mener Susanne Krawack.

"Regeringen har ikke erkendt, hvor vigtig den grønne omstilling af transporten er. Det har lidt været sådan: At hvis det kan gå ud over nogen, så må man hellere lade være. Men virkeligheden er, at grøn omstilling vil gøre ondt på nogen," siger hun.

Nødt til at ændre adfærd
I Greenpeace erklærer politisk rådgiver Jan Søndergård sig "dybt ærgerlig" over, at løfterne ikke er blevet indfriet. Han mener også, at regeringen har haft for lidt vilje siden hele miseren med betalingsringen.

"Regeringen blev skræmt fra vid og sans, og den tabte modet. Det var modigt, at de her ting var med i regeringsgrundlaget, men det er rigtigt ærgerligt, at man har sluppet det igen," siger Jan Søndergård.

Dokumentation

Sådan lyder det i regeringsgrundlaget:

Regeringen vil føre en ny transportpolitik med klare målsætninger. Det skal være attraktivt  for flere danskere at bruge den kollektive transport, det skal være billigere at købe en
energirigtig bil, og vi skal investere i nye veje og jernbaner, der giver vækst.

Et centralt virkemiddel består i at sikre, at der købes biler, der forurener mindre. Der er i særlig grad brug for at begrænse forureningen i byerne, hvor sundhedsskaderne fra
forurening er størst.

Der er også brug for at begrænse stigningen i biltrafikken ved at få flere til at vælge den kollektive trafik, som er blevet voldsomt fordyret, og busdriften er mange steder, også i
yderområderne, blevet forringet. Der er ligeledes brug for at få mere gods over på bane og skib.

Regeringen vil derfor:

  • Fremsætte forslag til en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler, der understøtter ovennævnte. Fritagelsen af elbiler for registreringsafgift forlænges til
    2015
  • Fremlægge en strategi for fremme af energieffektive køretøjer som hybrid plug-in, el-biler mm. som omfatter infrastruktur mm.
  • Fremsætte forslag om en kilometerbaseret afgift på lastbiler, hvis provenu bruges på at gøre den kollektive trafik billigere og på investeringer i den kollektive trafik
  • Regeringen vil videreføre og udvide brugen af halvoffentlige selskaber til finansiering af større infrastrukturprojekter. Det skal afdækkes, hvornår det er
    økonomisk fordelagtigt at anvende offentlig-privat partnerskab (OPP) til løsning af offentlige infrastrukturprojekter, og i hvilket omfang det kan skabe råderum til andre investeringer.
  • I det omfang, der frigøres midler i eller til Infrastrukturfonden, vil regeringen arbejde for, at 2/3 af disse bruges til kollektiv trafik, herunder letbaner, og cykling
    og 1/3 til veje mv. Det svarer til fordeling af midlerne ved den oprindelige grønne transportaftale fra 2009. Regeringen ønsker at elektrificere større dele af jernbanenettet og arbejde for togforbindelser med væsentlig lavere rejsetid både indenlandsk og til og fra udlandet.
  • Regeringen vil fremsætte forslag om en betalingsring i Hovedstadsområdet. Regeringen vil sikre en høringsfase og inddragelse af alle relevante interessenter.
    Betalingsringen indføres for at nedbringe trængslen i og omkring Hovedstadsområdet. Indtægterne, som forventes at udgøre ca. 2 mia. kr.,
    anvendes til bedre og billigere kollektiv trafik i og omkring Hovedstadsområdet. Betalingsringen vil reducere biltrafikken, sikre bedre fremkommelighed på vejene og dermed spare borgere og virksomheder for kostbar tid, som i dag spildes i køer. Desuden vil en betalingsring reducere luftforureningen og vejtrafikkens negative virkninger på sundheden. 

0:000:00