Debat

Grøn transport kræver omtanke

DEBAT: Den nuværende bilbeskatning gør det svært at indpasse ny, grøn teknologi. Det er derfor vigtigt, at vi hurtigst muligt får gennemført regeringens annoncerede omlægning af bilbeskatningen, skriver Lærke Flader.
Lærke Flader, branchechef Dansk Elbil Alliance
Lærke Flader, branchechef Dansk Elbil AllianceFoto: udleveret af Dansk Elbil Alliance
Anna Gurzhiy Hougaard
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lærke Flader
Branchechef Dansk Elbil Alliance
 

I den grønne omstilling af vores samfund fokuseres der især på udbygningen af vedvarende energi i form af vindmøller, solceller og indpasning af biomasse. Det er et vigtigt skridt mod en grøn omstilling af energisektoren. Men mens vi bygger, må vi ikke glemme behovet for, hvordan vi så rent faktisk skal bruge den øgede mængde vedvarende energi.

Elbilen spiller en central rolle på dette område, for elbilen kan bruge den strøm, som solcellerne og vindmøllegeneratorerne producerer. Ikke nok med det, så kan elbilen køre to-tre gange 'længere på literen' end benzin- og dieselbiler, hvilket er godt for pengepungen. Den passer altså perfekt ind i det energisystem, vi er ved at lægge om til, den fjerner os fra olieafhængigheden, og sammenlignet med andre biler er det den driftsmæssige billigste grønne transportteknologi, vi har.

Tyskland satser på elbiler
Syd for grænsen har Tysklands jernlady, Angela Merkel, for nyligt gentaget målet om én million elbiler i Tyskland i 2020. Det sender ikke kun et positivt signal til de europæiske bilfabrikker og den industri, der leverer teknologi og produkter til bilindustrien, om, at elbilen er kommet for at blive. Det sender også et vigtigt signal om, at vi kigger ind i en fremtid baseret på en grønnere transportsektor.

Fakta

Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Brug for en grøn omlægning af bilbeskatningen
Men selv om Danmark løber foran alle andre i den grønne omstilling af energisektoren, har den grønnere transportsektor brug for starthjælp. Det har elbilerne allerede fået i form af afgiftsfritagelsen og mulighed for billigere strøm frem til slutningen af 2015. Men der er fortsat et stykke vej at gå. Det er mildt sagt et langt sejt træk at ændre på 100 års vaner.

Så meget desto mere er det vigtigt, at vi hurtigst muligt får gennemført den annoncerede grønne omlægning af bilbeskatningen, som regeringen har stillet i udsigt i regeringsgrundlaget. Men hvordan kan bilbeskatningen være et problem, når elbilen ikke betaler afgift? Jo, den nuværende bilbeskatning er et problem, for den muliggør, at danske familier kan købe nye biler til 70.000 kr. Det gør det svært at indpasse ny, grøn teknologi, som alt andet lige er dyrere i indkøbspris.

Den nuværende bilbeskatning er et problem, for den muliggør, at danske familier kan købe nye biler til 70.000 kr. Det gør det svært at indpasse ny, grøn teknologi, som alt andet lige er dyrere i indkøbspris.

 

Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Vi har derfor behov for, at man tager tyren ved hornene og tager de nødvendige skridt, der skal til, hvis Danmarks transportsektor skal blive grønnere. Norge fremhæves ofte som et eksempel på et land med en velfungerende teknisk baseret bilbeskatning. Her er de små biler betydeligt dyrere end i Danmark, fordi man lader bilafgifterne afhænge af bilens skadelige udledninger.

Lad os hente inspiration fra Norge og modernisere den nuværende bilbeskatning. De små biler udhuler i øjeblikket statens provenu fra bilbeskatningen og bidrager til, at vi ikke har CO2-udledningerne fra transporten under kontrol. Lad os få rettet op på dette - så vi alle kan bidrag til at løfte transportsektoren og give den et grønnere skær.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00