Har Lilleholt ret i, at lavere afgift på elbiler ikke virker?

FAKTATJEK: Det vil ikke skubbe gang i salget af elbiler at fritage dem fra registreringsafgift, lød det fra klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) i Børsen. Men ministeren tager fejl, vurderer forskere. Ministeren præciserer sine udtalelser.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

"Hvis vi støttede udbredelsen af elbiler med fuld afgiftsfritagelse, hvilket vi stort set gør nu, ville vi ikke kunne skubbe ret meget på salget af dem."

Sådan sagde energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Christian Lilleholt (V), i et interview med Børsen 28. august.

"Selv meget store beløb fra statskassen vil ikke skubbe særlig meget på antallet nu og her. Lav afgift på elbiler kommer ikke til at virke," fortsatte ministeren videre i interviewet til avisen.

Men har ministeren ret? Ikke ifølge forskere, som Tjekdet har talt med. Tjekdet er Mandag Morgens faktatjek.

Fakta
Tidslinje

Oktober 2015 
Regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre indgår aftale om gradvis indfasning af registreringsafgift på elbiler frem mod 2020. Bilerne har hidtil været afgiftsfritaget. Der sælges 4605 elbiler i 2015. 

Januar 2016 
Indfasningen træder i kraft med 20 procent af satsen for benzin- og dieselbiler det første år. Der sælges 1369 elbiler i hele 2016. 

Januar 2017 
Indfasningen fortsætter. Afgiften øges til 40 procent af satsen for konventionelle biler. 

April 2017 Regeringen (V, LA, K), Socialdemokratiet og Radikale Venstre justerer aftalen fra 2015. Afgiften skrues tilbage til 20 procent og fastfryses til udgangen af 2018 eller indtil, der er solgt 5000 elbiler, målt fra den 1. januar 2016. Herefter genoptages indfasningen mod fuld afgift i 2022. Der sælges 759 elbiler i 2017. 

August 2018 
Fra januar 2016 til august 2018 sælges der 3023 elbiler. I Børsen siger Lars Christian Lilleholt, at lav afgift på elbiler ikke kommer til at hjælpe på salget. Regeringen er klar til at lade afgiften stige efter nytår.  

September 2018 
Under et åbent samråd i Energiudvalget siger ministeren, at man vil diskutere en fortsat afgiftsreduktion for elbiler

Kilde: TjekDet

Afgifter virker
Søren Askegaard, der er professor og forbrugerforsker ved Institut for Marketing og Management på Syddansk Universitet, bestrider ministerens udlægning. 

"Det kunne efter min vurdering sagtens generere mere efterspørgsel at fjerne afgiften," siger han til Tjekdet og tilføjer:

"I alle andre sammenhænge bruger man afgifter som middel til at begrænse forbruget. Når vi ikke skal ryge så meget, bruger man afgifter. Når vi ikke skal spise så meget chokolade, bruger man afgifter. Men når det handler om energi, så virker afgifter åbenbart ikke forbrugsbegrænsende. Den logik forstår jeg ikke."

Prisen stadig for høj
Også John Thøgersen, der er professor i økonomisk psykologi og forsker i forbrugeradfærd og miljø på Aarhus Universitet, deler ikke ministerens udlægning.

"Der er ingen som helst tvivl om, at den pris, som forbrugeren skal betale for bilen, spiller en rolle," siger han til Tjekdet.

0:000:00