Helveg: EU skal ikke sætte klimamål for transport
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørBør EU sætte specifikke klimamål for transportsektoren frem mod 2030?
Nej, lyder det fra klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R), der frygter, at det kan blive en dyr omgang:
"Hvis vi sætter os en alt for snærende målsætning, uden at vi kan gøre det omkostningseffektivt, så risikerer vi at gøre noget, som bliver meget dyrt," siger han.
Rasmus Helveg Petersen er netop vendt hjem fra Rådsmøde om EU-Kommissionens nylige udspil til en ny europæisk klimaplan frem mod 2030. En plan, der indeholder et mål om 40 procent CO2-reduktion, samt et krav om mindst 27 procent vedvarende energi. Transportsektoren er der imidlertid ikke sat specifikke klimamål for.
10 brevskrivere:
- Per Christensen, forbundsformand, 3F
- Søren Gade, adm. direktør, Landbrug & Fødevarer
- Thomas Møller Thomsen, adm. direktør, FDM
- Anders Stouge, vicedirektør, Dansk Energi
- Henrik Maimann, Vice President, DONG Energy
- Tina Sejersgård Fanø, Vice President, Novozymes
- Gitte Seeberg, generalsekretær, WWF Verdensnaturfonden
- Christian Ege Jørgensen, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd
- Peter Stigsgaard, direktør, Energi-og Olieforum
- Anne Grete Holmsgaard, direktør, BioRefining Alliance
Det har fået en bred vifte af organisationer til at sende et brev til ministeren, hvor de anmoder om, at Danmark arbejder for forpligtende mål for transportens brug af vedvarende energi, samt mål for energieffektivitet. Manglen på transportmål får hårde ord med på vejen:
"Dette er ganske alarmerende i betragtning af transportsektorens store andel af det samlede energiforbrug (over 30 procent af det endelige energiforbrug), sektorens store CO2-udslip og EU's stigende afhængighed af importeret olie (pt. 84 %)," lyder det i brevet.
Vi har et ekstremt vidtgående mål om 100 procent vedvarende energi i transportsektoren i 2050. Og det vil betyde, at vi kommer til at opleve vidtgående forandringer i drivemidlerne de kommende år.
Rasmus Helveg Petersen (R)
Klima- og energiminister
De ti organisationer bag brevet peger eksempelvis på, at udviklingen af avancerede biobrændstoffer risikerer at gå i stå.
"Det er meget vanskeligt at se, hvem der skulle turde investere, hvis ikke der er tale om klare og langsigtede mål for området," lyder argumentet.
Minister ikke bekymret
Tidligere klimaminister Martin Lidegaard (R) fortalte under en konference i januar, at han var i tvivl om, hvorvidt et specifikt klimamål for transportsektoren vil være en god idé eller ej. Men her er den nye minister altså ikke i tvivl.