Helveg: Billigere løsning med transporten i CO2-kvotesystemet

CO2: Klimareguleringen bliver en mindre økonomisk byrde, hvis transportsektoren bliver indlemmet i EU's CO2-kvotesystem, lyder det fra klimaministeren. Vismændene roser forslaget, mens Det Økologiske Råd er bekymret. Ifølge klimakommissær Connie Hedegaard har Danmark mulighed for at gå solo i spørgsmålet.

Der kan være gode grunde til at indlemme transportsektoren i EU's kvotesystem, lyder det fra klimaministeren og miljøvismand.<br>
Der kan være gode grunde til at indlemme transportsektoren i EU's kvotesystem, lyder det fra klimaministeren og miljøvismand.
Foto: Colourbox.dk
Hjalte T. H. Kragesteen

Regeringen arbejder aktivt på, at transportsektoren i fremtiden skal være en del af EU's CO2-kvotesystem. Det er en relativt ny kurs fra Danmark, og klimaministeren peger på, at det handler om at reducere CO2 billigst muligt. 

"Vi ønsker en ambitiøs klimapolitik i EU, der skal udmøntes på en omkostningseffektiv måde. Regeringen har opfordret Kommissionen til at overveje at udvide kvotesystemet nærmere, herunder med transport," skriver klimaminister Rasmus Helveg Petersen (R) i en mail til Altinget, hvor han også peger på, at idéen også gælder landbrugssektoren.

Spørgsmålet er på dagsordenen, når han fredag skal i Europaudvalget. Her skal han blandt andet orientere Folketingets partier om de verserende forhandlinger om rammen for EU's klimapolitik frem mod 2030, som han skal blive endeligt enig med sine europæiske kolleger om i slutningen af oktober. 

Som det er i dag, er det hovedsageligt store og mere forurenende virksomheder og anlæg, der er dækket af kvotesystemet. Det vil sige elværker, olieraffinaderier, stålproduktion, men også industrier, som producerer cement, glas, mursten og så videre, er omfattet af systemet. Samlet set dækker kvotesystemet omkring 50 procent af EU's CO2-udledning, men det vil Danmark altså udvide, så transport- og landbrugssektoren bliver indlemmet. 

I praksis vil det fritage transportsektoren fra opmærksomhed.

Christian Ege
Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Vi er stadig ambitiøse
Klimaministeren peger på en lang række grunde til, at Danmark er på rette spor. Det handler blandet andet om at gøre reguleringen af drivhusgasser mere omkostningseffektiv, at det vil forbedre kvotesystemet, så der er færre kvoter i overskud i 2030, og at det vil sikre en mere stabil kvotepris. Han fremhæver dog også, at det ikke lader til, at Danmark kan få flertal for idéen.

Derudover understreger han, at der ikke er tale om, at Danmark er blevet mindre ambitiøs på transportsektorens vegne, men at forslaget snarere er udtryk for det modsatte.

"Danmark har hidtil og vil også fremover gå forrest i forhold til at presse på for EU-politikker, som kan nedbringe udledninger i transportsektoren. Vi fastholder, at EU sideløbende med en eventuel udvidelse af kvotesystemet skal opretholde en ambitiøs regulering af transportsektoren, herunder eksempelvis EU-standarder for bilers CO2-udledning, iblandingskrav og brændstofkvalitet," skriver Rasmus Helveg Petersen.

Læs mere om klimaministerens syn på sagen her.

Vismand: Transport bør være i kvotesektor
Det Miljøøkonomiske Råd bakker klimaministeren op. Ifølge vismand Eirik Amundson giver det nemlig ikke meget mening at skelne mellem en kvotesektor og en ikke-kvotesektor.

0:000:00