Her er værktøjskassen til grøn transport

DOKUMENTATION: I den ikke offentliggjorte grønne køreplan for transporten er der 50 tiltag, som kan bringes i spil til at opfylde klimamålet både på kort og langt sigt, viser aktindsigt. Se alle tiltagene her. 

Kørselsafgift for tunge køretøjer har et stort energibesparelsespotentiale, men ingen effekt på omstillingen, vurderes det i udkastet til Roadmap 2050. 
Kørselsafgift for tunge køretøjer har et stort energibesparelsespotentiale, men ingen effekt på omstillingen, vurderes det i udkastet til Roadmap 2050. Foto: Colourbox
Hjalte T. H. KragesteenMorten Øyen

Altinget har gennem aktindsigt fået udleveret det sidste udkast af "roadmap for udfasning af fossile brændsler", inden arbejdet blev lagt på is.

Af det tvær-ministerielle arbejde fremgår 50 tiltag, der "kan bringes i spil i forhold til såvel opfyldelse af klimamål, vedvarende energimål og energieffektivseringsmål både på kort og langt sigt. Det være sig de kortsigtede mål frem mod 2020 eller Danmarks langsigtede mål om uafhængighed af fossile brændstoffer i 2050," hedder det i udkastet.

Ifølge udkastet er det tanken, at arbejdet skal udgøre en central del af regeringens input til Klimarådets arbejde på transportområdet.

Nedenfor følger uddrag af kapitlet "Samfundsøkonomi og potentialer," hvor de 50 konkrete tiltag nævnes:

"
Tiltag med lav CO2-skyggepris i 2020

Dette afsnit indeholder de tiltag, hvor tilgængelige analyser indikerer, at den samfundsøkonomiske omkostning ved at spare 1 ton CO2, også kaldet for CO2-skyggeprisen, er lav.

Disse tiltag er interessante for Danmark, idet de kan medvirke til at opnå reduktioner i CO2-udledningen på transportområdet, og dermed de opstillede målsætninger på kort sigt med brug af færrest mulige ressourcer.

Figur nedenfor indeholder tiltag, hvis samfundsøkonomiske omkostninger vurderes at være lavere end 235 kr. pr. ton CO2 i 2020.

Tiltagene er grupperet efter robustheden af den samfundsøkonomiske vurdering, som nærmere beskrevet i kapitel 3. Figuren indeholder ligeledes en opsummering af de enkelte tiltags energibesparelsespotentiale og deres effekt på omstillingen til vedvarende energi.

Det er vigtigt at holde sig for øje, at der for tiltagene med en skønsmæssig og i særlig grad en umiddelbar vurdering af CO2-skyggeprisen, er tale om skøn på et begrænset vidensgrundlag.

Dokumentation

Sagen kort – Roadmap for grøn transport

I juni 2013 lancerede transportminister Henrik Dam Kristensen (S) forslaget om at lave en køreplan for grøn transport.

"Alle er enige om, at vi skal være uafhængige af fossile brændstoffer. Derfor er der behov for, at vi nu lægger en konkret plan for, hvordan vi når målet," sagde han til Altinget i juni 2013.

I august blev det sat i gang med den nye transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) for bordenden i et samarbejde med Klimaministeriet. Planen skulle følge op på regeringens klimaplan, der netop var præsenteret.

Formålet var at lægge en køreplan for, hvordan Danmark på kort og lang sigt kan arbejde hen mod målet om fossilfrihed i transportsektoren. Og så skulle planen komme med bidrag til Klimarådets arbejde.

Køreplanen har modtaget bidrag fra to følgegrupper. En gruppe med brancheorganisationer og en med grønne organisationer.

Det forlød i processen, at køreplanen skulle præsenteres i efteråret 2014, men det trak ud. Grønne organisationer var bekymrede, men kort før valgudskrivelsen lød det, at arbejdet fortsat var igang, men at det havde vist sig mere kompliceret.

Nu har Venstre-regeringen valgt, at arbejdet ikke skal gøres færdigt.

Altinget har fået aktindsigt i det sidste to udvekslede udkast til køreplanen. Det ene handler om udfordringerne på transportområdet. Den anden om mulige tiltag til at nå i mål. I alt fylder udkast til rapporterne 220 sider.










0:000:00