Historisk aftale udstikker søfartens kurs mod Paris-aftalen

FRAGT: Søfarten skal mindst halvere sine udslip i år 2050. Det er dog uklart, hvordan det præcis skal ske.

Foto: Erik Refner/Ritzau Scanpix

Af Johanna Alskog

Fredag blev FN-organet IMO's (International Maritime Organization) medlemmer efter flere års forhandlinger enige om et mål om at halvere sektorens absolutte udslip i år 2050 i forhold til 2008-niveau.

Aftalen, som er i tråd med branchens ønsker, hilses velkommen af miljøorganisationer.

"Denne aftale sætte søfarten i en lovende retning. De er nu officielt med på konceptet om CO2-udslip og anerkender behovet for at levere udslipsreduktioner inden for sektoren, hvilket er centralt for at få opfyldt Paris-aftalen," siger Bill Hemmings fra miljøorganisationen Clean Shipping Coalition.

"Vi er overbeviste om, at dette kommer til at sende søfartsindustrien det klare signal, som den behøver for at fortsætte arbejdet med at udvikle CO2-neutrale brændsler, så hele sektoren kan sænke sit udslip i overensstemmelse med 1,5 graders-målet," siger generalsekretæren for det internationale redderisamarbejde ICS, Peter Hinchliffe.

Indretningen bliver afgørende
De involverede brancher kunne også ånde lettet op, da en række lande havde bebudet tiltag og samarbejder, hvis det ikke lykkedes at skabe resultater i FN-sporet.

Men det står nu klart, at eksempelvis EU vil holde sig fra at lave egne initiativer.

Meget afhænger af, hvilke konkrete handlinger parterne kan enes om i de forhandlinger, som går i gang i kølvandet på aftalen. Det er målet at blive enige om disse senest i 2023.

"Ingenting kommer til at ske af sig selv. Nu har man fået sat et mål, som skal opnås, men vejen dertil bliver også svær. Indretningen af de konkrete tiltag kan blive meget varieret," siger Marina Angsell fra den svenske transportstyrelse, som koordinerer den svenske forhandlingsposition, og fortsætter:

Dokumentation

Aftalens konklusioner:

  • Målet er at reducere udslippet med mindst 50 procent i år 2050 fra 2008-niveau med det mål at nå fuld udslipsreduktion i overenstemmelse med Paris-aftalen.
  • Aftalen sætter også et mål om at reducere CO2-udslippet per fragtet ton med mindst 40 procent i år 2030 med mål om at nå 70 procents reduktion i 2050. Samtidig skal IMO revidere sine energieffektiviseringsregler med fokus på at styrke dem.
  • Videre forhandlinger indledes nu om at implementere aftalen ud fra to principper: "delt, men ulige ansvar" mellem rige og fattige lande ud fra FN's klimakonvention, såvel som IMO-reglerne om ikke-diskrimination og ligebehandling af skibe, uanset de flag, de sejler under.
  • Læs mere om udfaldet af andre spørgsmål her
  • Læs flere reaktioner her: ICS, CSC, UNFCCC's generalsekretær

0:000:00