Debat

Ingen grund til CO2-panik!

DEBAT: Transportens CO2-kurve er knækket, og udledningen vil i forhold til 2007 være næsten halveret i 2035. Det betyder, at der ikke er grundlag for panikløsninger på transportområdet. Vi skal derimod fortsat finde og anvende de mest fornuftige svar på, hvordan vi omstiller sektoren til gavn for både klima, borgere og samfundsøkonomi.
Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Peter Stigsgaard,
Direktør i Energi- og olieforum

Konsulentvirksomheden Ea Energianalyse kom den 12. maj med en 139 siders rapport med scenarier for transportsektorens energiforbrug i Danmark. Rapporten er udarbejdet på initiativ af Energi- og olieforum.

Rapporten afdækker og sammenholder resultaterne for fem forskellige scenarier for udviklingen af energibehovet i den danske transportsektor. De fem scenarier er reference-, effektivitet-, elbils-, biobrændstof- og kombi-scenariet.

Konklusionen er kort fortalt, at transportsektorens CO2-kurve er knækket. I 2035 vil den danske transportsektors CO2-udledning være næsten halveret i forhold til 2007. Og det vil ske, uanset om vi satser målrettet på elbiler, hybridbiler eller benzin og diesel.

Det kan derfor undre, at Dansk Elbil Alliance, umiddelbart efter rapporten offentliggøres, i en pressemeddelelse konkluderer, at Energi- og olieforum med deres medlemsskare af olieselskaber kun kan være ude på at negligere problemerne med transportens CO2-udslip, og at organisationen er imod regeringens 2050-mål.

Peter Stigsgaard
Direktør i Energi- og olieforum

Det burde være et glædeligt budskab for alle, at analyserne viser, at den europæiske og danske lovgivning har effekt, at biobrændstofferne i benzin og diesel bidrager til den gode udvikling, og ikke mindst at både person- og lastbiler er blevet meget mere energieffektive på få år. Samtidig understreger rapporten, at kravet om at nedbringe CO2-udledningen fra den danske transportsektor ikke står i vejen for øget mobilitet og økonomisk vækst.

Det kan derfor undre, at Dansk Elbil Alliance, umiddelbart efter rapporten offentliggøres, i en pressemeddelelse konkluderer, at Energi- og olieforum med deres medlemsskare af olieselskaber kun kan være ude på at negligere problemerne med transportens CO2-udslip, og at organisationen er imod regeringens 2050-mål.

I Energi- og olieforum tillader vi os at glæde os over de gode nyheder. Det betyder ikke, at vi mener, at vi nu skal læne os tilbage og ikke foretage os noget. Vi skal gøre meget mere, hvis vi skal nå regeringens 2050-mål. Det mål bidrager oliebranchen til med sin viden, erfaring og ekspertise, hvilket rapporten er et eksempel på.

Vi er åbne overfor alle teknologier - også elbiler - som fylder meget i vores scenarier i forhold til for eksempel Energistyrelsens energifremskrivninger. Men vi tillader os at sige, at der ikke er grund til panikløsninger. Der er behov for en fornuftig omstilling til det fossilfrie samfund.

De løsninger vi vælger, vil i mange år fremover være af stor betydning for den danske samfundsøkonomi og skatteborgernes pengepung, og skal derfor træffes på det mest oplyste grundlag. Det vil blandt andet sige, at vi ikke skal kaste os over umodne teknologier, før de har bevist deres værd - både for bilister og klima.

Energi- og olieforum ønsker med sin rapport at bidrage til en seriøs debat om fremtidens transport og udfordringerne for den. Det kunne, som Dansk Elbil Alliance foreslår i sin pressemeddelelse, være i udviklingen af en fælles roadmap på transportområdet. Et samarbejde som vi hermed indbyder til.

Rapporten kan findes på www.eof.dk

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Stigsgaard

Fhv. direktør, Energi- og olieforum
cand.mag. i samfundsfag og dansk (Københavns Uni. 1974)









0:000:00