Interkontinental flytrafik har udsigt til fortsat kvote-fritagelse

KLIMA: Flyvninger ud af EU ser ud til også fremover at slippe for betaling af CO2-kvoter. Men presset på at få flyindustrien til at komme med egen løsning stiger. Samtidig nærmer EU-lovgiverne sig en samlet løsning for den fortsatte handel med CO2-kvoterne.

Flyvninger ud af EU vil ikke være omfattet af nye skærpede regler i EU's kvotehandel. For en tid i hvert fald.
Flyvninger ud af EU vil ikke være omfattet af nye skærpede regler i EU's kvotehandel. For en tid i hvert fald.Foto: Colourbox

Af Jacob Hederos
Altinget.se

I sidste uge blev der taget flere skridt til at sætte rammerne for den fortsatte handel med CO2-kvoter i EU. Kvotehandelen, der dækker næsten halvdelen af CO2-emissionerne i unionen, forhandles i øjeblikket i flere parallelle processer.

Først tog Europa-Parlamentet stilling til, hvordan handel med emissioner for flyindustrien skal se ud i fremtiden. Med et overvældende flertal stemte parlamentet dels for, at EU's flytrafik skal begynde at betale for 50 procent af kvoterne i 2021 i stedet for kun de 15 procent, de i øjeblikket køber på auktion.

Dels gav parlamentet grønt lys for at forlænge undtagelsen for flyvninger udenfor EU, hvilket betyder, at disse flyvninger ikke kommer til at være omfattet af emmissionshandelen.

Parlamentet skærpede dermed EU-Kommissionens forslag. Dette vil lægge mere pres på luftfartssektoren til at udarbejde detaljerne i det CORSIA-system, der er udarbejdet af FN-organet ICAO sidste år, og som er et værktøj til at reducere luftfartens emissioner.

Begge beslutninger blev hilst velkommen af miljøorganisationerne Carbon Market Watch og T&E, som dog insisterer på, at der er behov for flere tiltag for at få sektoren til at overholde Paris-aftalen.

”Vi har brug for en ende på subsidieringen, skatteundtagelserne og en generøs statsstøtte,” kommenterede Kelsey Perlman på Carbon Market Watch.

Frivillig afvikling af emissionskvoter godkendt
De endelige forhandlinger mellem de tre institutioner (Europa-Parlamentet, Ministerrrådet og EU-Kommissionen) forventes at starte den 25. september og at være afsluttet i løbet af året.

Der blev også afholdt forhandlinger om en mere omfattende reform af hele CO-kvotehandelssystemet, som forkortes ETS.

0:000:00