International luftfart slipper for kvoter

KVOTEHANDEL: Planer om at indlemme al flytrafik til og fra EU i det europæiske kvotehandelssystem er udsat til efter 2016. Rystende, mener grønne politikere og organisationer.
Flyvninger til og fra EU undtages for CO2-kvoter til efter 2016.
Flyvninger til og fra EU undtages for CO2-kvoter til efter 2016.Foto: colourbox
Rikke Albrechtsen

BRUXELLES: EU har endnu engang udskudt planer om at få flytrafik til og fra Unionen ind under det europæiske kvotehandelssystem.

En aftale mellem det siddende græske EU-formandskab og Europa-Parlamentets forhandlere indgået tirsdag undtager langdistanceflyvninger fra CO2-kvotesystemet til efter 2016.

EU-systemet besluttede ellers allerede tilbage i 2008 at inddrage al lufttrafik i kvotehandelssystemet - også den, der gik ud over EU's grænser. 

Trusler om handelssanktioner og pres fra internationale flyselskaber og regeringer i lande som USA, Kina og Indien har dog allerede én gang fået udsat reglerne, som skulle have været trådt i kraft i 2012. Det nye forslag ville kun have pålagt flyselskaberne at købe kvoter for udledninger i europæiske luftrum. Men heller ikke det var spiseligt for udlandet.

Grøn harme 
Grønne organisationer er rasende over kovendingen.

"De europæiske regeringer har atter givet efter for internationalt pres uden at få noget meningsfuldt igen eller få nogen garanti for, at de stigende internationale udledninger fra flytrafikken vil blive håndteret," lyder det fra Bill Hemmings, der er luftfartsansvarlig hos miljøorganisationen Transport & Environment.

SF's medlem af Europa-Parlamentet, Margrete Auken, er voldsomt utilfreds.

"Aftalen er i den grad en falliterklæring, for luftfartssektoren går igen fri af at skulle reducere de globale drivhusgasudledninger. Europa har spillet fallit og har nu efter flere års forhandlinger med den internationale civile luftfartsorganisation ICAO pakket alle ambitioner sammen. Det er intet mindre end en skandale," skriver Margrete Auken i en pressemeddelelse.

Stem nej 
Hun peger samtidig på, at de globale drivhusgasudledninger fra fly står til at stige med 700 procent fra 2005 til 2050, hvis der ikke sættes ind.

0:000:00