”Jeg har besluttet mig for at købe en elbil på grund af dine spørgsmål”

INTERVIEW: Direktøren for Dansk Energi har både haft ry for at være for grøn og for at være for sort. Nu går han i clinch med grønne utopister, som ikke vil prioritere, men kun tale med store bogstaver. Altinget har mødt manden, der engang blev kaldt Kul-Lars, og undervejs besluttede han sig for at købe en ny, grøn bil.

Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Freja Søgaard

Da Lars Aagaard fik tilbudt en stilling som vicedirektør i Dansk Energi, var han i tvivl, om han skulle tage imod tilbuddet. Han synes, det lugtede ”halvoffentligt og støvet”, og at organisationen var smal og ukendt. Alligevel sagde han ja. Den daværende direktørs ambitioner om en mere professionel virksomhed og muligheden for at være nummer to i en ledelse drev ham.   

Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget

I 2009 rykkede han fra toer til etter og blev direktør i Dansk Energi, hvor han satte sin vision med ordene ”power to the people”. Den handlede om at skabe et CO2-neutralt Danmark, hvor elektrificeringen spillede en hovedrolle. 

Fakta

Det siger de om Lars Aagaard:

   Martin Lidegaard, medlem af Folketinget for Radikale :
"Lars er dynamisk, en hård hund og dygtig. Jeg opfatter ham som en af Danmarks dygtigste lobbyister. Jeg kan godt lide ham. Han kan godt være stædig og holde meget på sine ting. Men det betyder også, at man ved, hvor man har ham. Det foretrækker jeg frem for det slebne.    
Der er mange, der slår sig på Lars, fordi han har så klare synspunkter. Men jeg synes, at det er med til, at når man laver en aftale med Dansk Energi, og det er jo ofte med ham i spidsen, så kan man som regel stole på, at den bliver holdt. Det er ikke alle brancheorganisationer, der kan levere den basale vare, som er højt værdsat i politik.  
Jeg synes, at Dansk Energi og Lars fungerer sådan, at de kæmper for deres synspunkter, og de kæmper hårdt for dem. Men når vi så træffer de nødvendige kompromiser, så synes jeg egentlig også, de er med på at rette ind til den nye politiske virkelighed, der så indtræffer.  Jeg opfatter dem ikke som dumstædige, kun stædige. " 
  
 Kim Mortensen, direktør, Dansk Fjernvarme  
”Der er ingen tvivl om, at Lars er en dygtig lobbyist. Det er han, fordi han er dygtig til at skabe nyttige relationer og få mest mulig ud af dem. Derfor har han med stor succes stået i spidsen for transformationen af elselskabernes forening, Dansk Energi, fra at være en brancheforening for nonprofit-elselskaber til i dag at varetage de store nationale og internationale kommercielle interesser i elsektoren.   
Lars har et flammende engagement på vegne af netop elnetselskaberne og elproducenterne. Men Lars har også dygtigt ført denne interessevaretagelse ind i andre brancher. Lars har således på elsektorens vegne haft stor succes med også at italesætte sig som talerør for andre branchers interesser, eksempelvis den øvrige energisektor, industrivirksomheder og vindmøllesektoren.   
I min tid som folketingspolitiker har jeg også oplevet en anden side af Lars, som han behersker enormt godt, nemlig evnen til at skabe en fortrolighed og opfattelsen af, at det, vi har sammen, er eksklusivt. På den måde har Lars og jeg haft sjove, gode, men især de senere år også udfordrende timer sammen. Udfordrende, fordi jeg med samme engagement jo brænder for fjernvarmesektorens rolle som netop nonprofitselskaber og som grundpille i vores fælles velfærd, til gavn for forbrugerne.”  
  
 Eva Tingkær, tidligere kommunikations- og public affairs-direktør i Dansk Energi, nuværende pressechef i Radikale og rådgiver for Morten Østergaard  
“Lars er blandt Danmarks bedste lobbyister. Han har en evne til det virkelig lange syn – og fik øje på klimadagsordenen lang tid, før den tog fart. Det er en af de væsentlige ingredienser i, at Dansk Energi har en stærk og bred platform i dag. Koblet med, at Lars har en meget fintfølende seismograf, der kan læse både mikro- og makrobevægelser i det politiske landskab, giver det en eminent træffeevne. Og han kan spille på hele klaveret fra den regulatoriske detalje hos embedsmanden til den klare kommunikation i øjenhøjde. Hos Lars som leder og sparringspartner skal man gøre sig fortjent til hans tillid – og man skal være med på, at målet altid er i bevægelse. Til gengæld giver han et uendeligt råderum, altid nye ideer at arbejde med (eller at skyde ned) – og noget at grine af, hvis man er til knastør ironi.” 

I dag vil han stadig i kamp mod de fossile brændsler. Både i transportsektoren og i oliefyrene i husene. Men selvom målet er det samme, er det mange andre ting, der har rykket sig. 

”Da jeg startede, fik vi altså ikke julekort fra statsministeren. Det gør vi nu,” som han udtrykker det. 

Foto:
Foto:

Da han startede i Dansk Energi, havde han på Christiansborg fået øgenavnet Kul-Lars, fordi han på det tidspunkt forsvarede de danske kulkraftværkers interesser. Da han senere kom over i den anden grøft og begyndte at tale om grøn energi, blev det lavet om til Panda-Lars.  Og selvom panda lyder noget sødere end kul, fortæller Aagaard, at det nye navn ikke var entydigt positivt ment.  

”Det, der skete for os som branche og måske også for mig som person, var, at vi glemte kunderne, da vi gik fra sort til grøn,” fortæller han.   

Foto:
Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget

Medlemmernes kunder var ikke med. Når Panda-Lars talte om et grønt el-system, så hørte industrien tab af konkurrencekraft og en højere elregning.   

”Folk vil ikke være med, hvis det bliver for dyrt. Så inviterer du til et politisk modtryk fra erhvervslivet,” siger han.   

Derfor tror han i dag på, at det er en balance, der skal findes. Og den balance taler han meget om. Han vil hellere tage mange små sikre skridt end at sætte alt på et bræt og dermed risikere at skabe modstand.   

0:000:00