Klimaminister: Grøn transport er for dyrt

KLIMAPLAN: Virkemidlerne i transportsektoren er så dyre, at den ikke for alvor kommer til at levere frem mod 2020, erkender Martin Lidegaard. Det Økologiske Råd, Enhedslisten og IDA ærgrer sig, mens transportbranchen roser regeringen for klimarealisme.
Foto: Christian Stæhr
Hjalte T. H. Kragesteen

Det er godt, at regeringen erkender, at det både er dyrt og meget vanskeligt at reducere CO2-udledningen fra transportsektoren.

Ove Holm
Underdirektør, DTL
Fakta

Danmarks klimapolitik
Regeringens mål er at reducere Danmarks samlede drivhusudledninger med 40 procent i 2020 i forhold til niveauet i 1990.

Med Energiaftalen fra 2012 er Danmark, ifølge regeringens fremskrivninger, på vej til en samlet reduktion på 34 procent. 

Der mangler altså ca. fire mio. tons CO2-reduktion. 

Virkemiddelkataloget indeholder reduktionsforslag for i alt 10 mio. tons CO2.


Kilde: Virkemiddelkatalog

Faktisk havde klimaminister Martin Lidegaard (R) håbet og troet på noget andet. Men beregningerne i regeringens spritnye klimakatalog viser med al tydelighed, at når det handler om tiltag på transportområdet, er der én overskrift: Det bliver dyrt.

Og selvom det igen og igen har været fremført, at netop transporten er særligt vanskelig og ofte dyr at tage fat på, kommer beregningernes udfald alligevel bag på klimaministeren:

”Det er deprimerende. Og jeg er faktisk overrasket over, at det er så svært at finde virkemidler i transportsektoren, som både er økonomisk forsvarlige, og som virkelig batter,” siger Martin Lidegaard.

Derfor er det heller ikke markante tiltag på transportområdet, som står lige for, når regeringen fremadrettet skal vælge, hvilke af de i alt 78 forskellige virkemidler, der skal bruges til at nå de sidste seks procent af regeringens klimamålsætning (se de konkrete transportberegninger i faktaboks i bunden af artiklen).

Blandt virkemidlerne på transportområdet er det kun ét, der giver samfundsmæssigt overskud, mens det på eksempelvis landbrugsområdet gør sig gældende for hele tretten forslag. Samtidig kan man konstatere, at de mest CO2-nedbringende virkemidler på transportområdet alle er forholdsvis dyre.

Læs: Her er klimaplanen

Kurven knækker ikke
Det er tiltag som at sænke hastigheden på motorveje, afskaffelse af befordringsfradrag, forhøjelse af benzinafgift, som regeringen også afviser med omkostningsargumentet. Også indførsel af roadpricing er dyrt ifølge beregningerne, selvom det er det enkeltelement i hele kataloget, der giver den største CO2-gevinst.

Her afviser regeringen således også:

”Vi har ikke teknologierne til at lave roadpricing på nuværende tidspunkt. Men på lang sigt, kan vi ikke udelukke, at vi kommer tilbage til det spørgsmål. Der er andre løsninger, der er billigere her og nu,” siger Martin Lidegaard.

Dokumentation

Transportberegningerne fra regeringens idékatalog efter pris

VirkemiddelReduktion 
(1.000 ton)
Pris 
(kr/ton
Nedsættelse af tophastighed på motorveje fra
130 til 110 km/t
6313.460 
Afgiftsfritagelse fra plug-in hybridbiler 2013-20155.012 
Krav om 1 procent 2.g. bioethanol iblandet i benzin
fra 2020 
85  4.455 
Forlænget afgiftsfritagelse for elbiler efter 201516  4.462
Kilometerbaseret vejbenyttelsesafgift for
person- og varebiler og motorcykler 
1.3154.181  
Afskaffelse af befordringsfradraget 130  4.167 
Forhøjelse af brændstofafgifter med 40 øre/liter  7432.663 
Grøn udviklingsafgift på fossile brændstoffer 186  2.409 
Afgiftslempelse for gas til tung transport 2  1.798 
Tilskud til iblanding af større koncentrationer af
biobrændstoffer for tunge køretøjer 
39 1.581 
Forhøjelse af iblandingskrav i 2020 for biobrændstoffer 163 1.499 
Obligatorisk køreskoleundervisning i energieffektiv
køreteknik 
17 1.189 
Fremme af gas til transportsektoren gennem tilskud
til tunge gaskøretøjer 
0,3 941 
Krav til offentlige indkøb af transport 42 235 
Tilskud til certificering af samarbejder om virksomheds-
og kommunesamarbejder om grøn erhvervstransport 
30 

 -585 

 

Fakta fra
Klima- Energi og Bygningsministeriet









0:000:00